Prinsesse Bridie

Bridie er en gammel dame – hun bliver 14 i februar. Hun har altid været en speciel hund, men hendes særheder har taget til med alderen. Hun er en sjov lille en.

Smukke Bridie

Bridie er min mors hund, men lige i øjeblikket bor hun hos mig, fordi min mor ikke har det så godt og har svært ved at passe hende. Og Bridie er rigtig glad for at være hos mig. Hun ligger på skødet af mig, når vi ser TV, hun følger mig i hælene når vi går tur, hun er med mig på arbejde hver dag og hun sidder ved siden af mig og vuffer, når jeg spiser i håb om, at få del i lækkerierne. Hun er alt i alt en tryg og frimodig lille hund, der er rigtig glad for sin ’plejemor’. Det er når hun er her hos mig! Når hun er hjemme hos min mor, så vil hun slet ikke i nærheden af mig! Hun gemmer sig når jeg kommer og vil ikke engang tage en godbid fra min hånd. Sådan har hun altid været. Når hun bor hos mig er hun min hund og tænker ikke et øjeblik på min mor og når hun er hos min mor, så er hun min mors lille prinsesse og så ser hun ikke til min side. Primadonna!

Når Bridie er hos mig, vil hun helst ligge på skødet af mig hele tiden… når hun er hos min mor, vil hun end ikke tage en godbid fra min hånd.

Bridie har aldrig været glad for fremmede. Hun kan fryse fuldstændigt, hvis en hun ikke kender hende, kigger på hende. Hun er ekstremt følsom. Det var oprindeligt planen, at Bridie skulle løbe agility og hun var også rigtig dygtig, men hvis der var en dommer på banen, der kiggede på hende, frøs hun til is og kunne ikke flytte sig ud af stedet. En dag, da hun var yngre, hyggede-trænede jeg lidt med hende uden for haven. Hun løb rigtig godt og var glad, men lige pludselig stoppede hun og ville ikke rykke sig ud af stedet. Forundret så jeg mig omkring, for at finde grunden… 250 meter fra os, var en nabo ude og tømme sin postkasse og han var stoppet op og stod og kiggede på os. Det var nok til, at hun stod helt af. Nah, en karriere som konkurrene agility hund – eller nogen anden form for konkurrence hund for den sags skyld, lå ikke lige i kortenen til Bridie.

Bridie træner ikke mere, men hun vil gerne med, når drengene skal ud og træne. Så sidder hun i bilen og holder øje med om de gør det ordentligt.

Og når vi nu er ved det her med fremmede… også dem, som i virkeligheden ikke er særlig fremmede… for Bridie kender faktisk min veninde Helle ret godt. Helle og jeg mødes ofte og træner hunde sammen og Bridie har spist utallige pølsestykker fra Helles godtepose. Og Bridie ved at Helle er ’nem’, så hun kører virkelig frem med charmen, når Helle er i nærheden. Men i sidste uge havde Helle lovet at passe hunde for mig, fordi jeg skulle til Helsinki og ville være væk hele dagen. Bridie lå ved siden af Helle hele formiddagen mens Helle arbejdede og holdt sig fint til, når der var mad i farvandet, men hvis Helle prøvede at røre ved hende eller løfte hende op, stak Bridie af, som om den onde selv var i hælene på hende. Som Helle selv sagde, så ville folk have troet, at hun havde slået Bridie, hvis nogen havde set det. Typisk Bridie – hun har sine egne ideer om, hvad hun vil og hvad hun ikke vil og man kan ikke altid forklare, hvordan det hænger sammen. – Men i Bridies hoved giver det god mening.

Bridie og Hero

Bridie er en sheltie og som mange andre sheltier, kan hun godt lide lyden af sin egen stemme, men hun er blevet væsentlig mere verbal med alderen. Det skyldes formentlig, at hun nu er stok døv og der skal ret meget lyd til, før hun selv får fornøjelsen af sin støj. Når vi skal gå tur gøer hun højlydt og hopper op og ned og når hun løber sammen med de andre hunde, gør hun også højlydt opmærksom på sin begejstring. Hvis de andre hunde står stille og hun mener, de skal løbe (og det mener hun hele tiden), stiller hun sig ved siden af dem og gøer dem ind i øret. På et eller andet tidspunkt får de nok og flytter sig – bingo! Hun fik sin vilje! De andre er nu utrolig tolerante over for hende – jeg tror faktisk, at de holder af den lille sære støjer.

Vruuuuuf! Vov! Vuuuuf!

Shhhhh, Bridie… ikke så højt!

Bridie, lad være med at gø Beat lige ind i hovedet!

Det er nu ikke altid Bridie har travlt og er interesseret i, at have fart på. Hun er jo oppe i alderen og når vi går tur hænger hun tit langt bagefter. Jeg har 3 hunde, der trækker for at komme fremad og en hund, der trækker bagud for at komme længere tilbage – sikke et syn! Det er ikke fordi hun ikke kan lide at gå tur eller bliver træt… det er bare fordi hun godt kan lide at sætte tempoet. Ting ta’r den tid, ting ta’r! Og hvorfor gå en tur på en time, når man kan bruge 1½ time på at tilbagelægge samme strækning? Jooo, det er endnu et eksempel på Bridie logik.

Der er fart på… når det passer Bridie!

Når hundene går i snor, kan jeg leve med det, men når de løber løs, sætter det virkelig min tålmodighed på prøve. Bridie sakker længere og længere bagud. Jeg stopper for at vente på hende. ”Fint!” tænker Bridie, ”hun står stille, så kan jeg godt bruge endnu længere tid på at snuse til den her plet” og så står Bridie også stille. Hun kigger endda jævnligt op, for at sikre sig, at jeg stadig står stille og venter! Kunsten er at holde mig i bevægelse, så Bridie ikke opdager, at jeg venter på hende, men samtidig ikke bevæge sig hurtigere fremad, end at hun trods alt indhenter os. Ofte ender Bridie med at få en flexi line på, så jeg kan hale hende ind, når hundene skal i snor igen.

-Men det er ikke altid, at Bridie holder det her tempo!

Hero holder meget af Bridie og det er gensidigt. Når de har været adskildt og mødes igen, så nusser og pusser Hero Bridie i ørene og omkring øjnene. Han slikker og puffer til hende og Bridie ser ud til at nyde det. Hun opsøger ham også selv, hvis hun lige vil nusses – så sætter hun sig hen foran Hero, der straks kvittere med at slikke hende forsigtigt rundt om snuden og puste hende ømt i ørene.

Bridie og Hero

Som sagt er Bridie totalt døv. Hun kan intet høre, så når man skal have fat i hende, skal man helt hen og røre ved hende. Hvis hun har set en, er det ok, men hvis ikke hun ser en komme, kan hun blive rigtig forskrækket. Hun er heller ikke en hurtig starter mere, så om aftenen når hun skal luftes for natten, må jeg først vække hende – og helst uden at skræmme livet af hende – og derefter skal jeg jo lige overtale hende til at komme op af den bløde læderstol og ud i haven. Det er svært at lyde overbevisende og lokkende over for en hund, der intet kan høre, så hvis jeg forsøger, at få hende til selv at gå, så er det noget med at hoppe begejstret op og ned, mens jeg klapper mig på låret og laver alverdens fagter. Det er ikke ret tit jeg orker det lige inden sengetid, så for det meste, løfter jeg hende bare op og bærer hende ud. Og den ordning er Bridie ret tilfreds med – hvorfor gå selv, hvis man kan få nogen til at bære sig?!

Shhhh, Bridie sover… 🙂

Bridie er utrolig charmerende. Vi elsker hende alle sammen højt. Når hun kommer, smutter hun ind i flokken, som om hun altid har været her. Hun snor drengene om sin pote og de viser alle behørig respekt for Prinsesse Bridie. Man mærker ikke at hun er her… og alligevel, så fylder hendes skønne personlighed rigtig meget hos alle, der kender hende. Må smukke Bridie være gæstehund i Hazyland flokken mange år frem i tiden – 14 er jo ingen alder for en dame!

Bridie og Biscuit

Dette indlæg blev udgivet i Bridie. Bogmærk permalinket.

2 svar til Prinsesse Bridie

  1. Helle siger:

    Den beskrivelse af Bridie kunne ikke ramme mere plet 🙂
    Det var sjovt og prøve at få en døv hund ind, der ikke kan høre når man kalder og samtidig opfører sig som om man er farlig og løber den modsatte vej når den ser en 🙂
    Bridie kunne bedst lide arbejdstiden, hvor jeg sad ved computeren og arbejde og hun lå i kurven lige ved siden af.

  2. Pingback: Sov sødt lille Bridie « Hazyland

Skriv et svar

