Sikke en forskrækkelse!

Bridie – tandrensning blog 1 – klik her!

Bridie – tandrensning blog 2 – klik her!

Jeg havde naturligvis taget stilling til risiko kontra livskvalitet – i samråd med mine forældre (der ejer Bridie) og dyrlægen – inden jeg besluttede, at Bridie var nødt til at blive bedøvet og få renset tænder… Men en ting er de teoretiske overvejelser… noget andet er, når det rent faktisk går galt og man står med en død syg hund og en masse følelser i klemme. Hold da op, hvor har jeg spurgt mig selv mange gange inden for de sidste 24 timer, om ikke Bridie kunne have haft et ok liv med de tænder hun havde. -Men det kunne hun ikke… der skulle gøres noget, hvis hun skulle kunne leve et godt liv.

Men de sidste 24 timer har været dramatiske og følelsesladede.

Bridie kom sig fint oven på narkosen og tandrensningen. Da vi lige kom hjem fra dyrlægen, trissede hun lidt rundt, indtil jeg lagde hende op i en stol og pakkede hende ind, så hun kunne være varm og sove. Først på aftenen spiste hun lidt og så sov hun igen.

Ved 19 tiden ville jeg vække hende, så hun lige kunne komme ud og tisse. Det kunne jeg ikke. Hun var bevistløs og kold og jeg kunne ikke få liv i hende. Jeg ringede til vagt-dyrlægen. Han mente at vi lige skulle se tiden an – om hun måske ‘sov rusen ud’. Vi aftalte, at jeg skulle ringe igen efter et par timer. Men Bridie fik det ikke bedre. Jeg prøvede at bærer hende ud og sætte hende på græsset, for at se om frisk luft kunne hjælpe. Hun kunne slet ikke stå på sine ben og hverken luft eller noget andet hjalp på det.

Bridie

Bridie så helt tom ud i blikket.

Jeg ventede ikke to timer, men ringede igen til dyrlægen. Han mente, at jeg nok heller måtte komme, så drengene ud i bilen og Bridie blev pakket ind i varme tæpper og lagt på forsædet og så afsted til Rude Dyreklinik, der havde dyrlægevagten.

Bridie var faktisk livløs da vi kom frem. Hun havde kolde fødder, blege slimhinder, hendes puls og blodtryk var meget lavt. Hun var ved lige så stille at sove ind. Dyrlægen fik i en fart givet hende modgift mod den bedøvelse, som hun havde fået tidligere på dagen og så ventede vi…

I løbet af 15 – 30 minutter blev puls og hjerterytme stærkere og blodet begyndte at vende tilbage til slimhinderne. Hun lå på en varmepude og vi kunne se fra minut til minut, hvordan hendes tilstand forbedredes.

Hun havde en voldsom diarré, så så snart hun kom nok til sig selv, fik hun noget Zoolac.

Efter en times tid forsøgte Bridie at rejse sig og hun var i det hele taget meget mere opmærksom på omgivelserne. Hun blev pakket ind i tæpperne igen og vi kørte hjemad. Da vi kom hjem satte jeg Bridie ned, for at se om hun skulle tisse og hun gik faktisk selv ind fra bilen.

Bridie sov hele natten pakket godt ind i varme tæpper for at holde kropstemperaturen oppe – ben og poter var stadig kolde.

Bridie

Skønt at se hende forholde sig til omgivelserne igen.

Jeg ringede til mit arbejde i morges og arrangerede, at jeg kunne holde fri i dag. Bridie varmeget mat. Hun fulgte med i hvad der skete omkring hende, men hun orkede ikke at reagere på det. Jeg ringede til min egen dyrlæge og fik en tid lidt i 11.

Bridie fik tjekket blodtryk, puls mv. igen – alt var ok – ikke fantastisk, men ok. Til gengæld var hendes diarré ikke bedre overhovdet, så hun er nu på penicillin for at hjælpe med at stoppe det.

Bridie har fået det meget bedre – jeg begynder faktisk at tro på, at hun overlever. Hun har spist lidt kylling og først på eftermiddagen efterlod jeg hende alene hjemme, for at gå tur med drengene og da vi kom tilbage, stod hun i døren og ventede på os. Hun viste tydeligt, at hun gerne ville ud og tisse, så det kom hun. I eftermiddag har hun ligget og hygget sammen med mig og nu ligger hun i sin hundekurv og sover.

Kyllingen gled ned, men risen sorterede hun fra...

Kyllingen gled ned, men risen sorterede hun fra…

 

Hun gider ikke mere være pakket ind i tæpper, selv om dyrlægen siger, at det er meget vigtigt, at hun bliver holdt varm. Jeg formoder, at det betyder, at hun føler sig varm nok. Da vi lå og hyggede, føltes hendes fødder faktisk heller ikke kolde mere.

Hun gider ikke mere være pakket ind i tæpper. De bliver skubbet til side.

Hun gider ikke mere være pakket ind i tæpper. De bliver skubbet til side.

Jeg krydser fingre for, at de næste dage bliver bedre og bedre, så jeg snart kan nyde sjove, sære, skønne lille Bridie igen.

Dette indlæg blev udgivet i Bridie. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

