Bravecto

DSC_0113

Drengene har haft Seresto halsbånd på siden begyndelsen af foråret for at undgå flåter. Det har fungeret ret godt. Indtil for et par dage siden, havde jeg kun fundet en tæge på Hero, siden de fik halsbåndene på .

Inden for de sidste par dage, har jeg imidlertid fundet 2 tæger på Hero, 1 på Biscuit og 1 på Beat. Det var for mange på for kort tid, så i morges kontaktede jeg dyrlægen og fik en snak med ham om andre muligheder.

Jeg har tidligere brugt Byvantic og været meget glad for det. Det har fungeret rigtig godt for mine hunde, men jeg har hørt om ret mange andre, der lige pludselig har reageret meget voldsomt på produktet med kløe og ubehag, så det er jeg også lidt bekymret over.

Dyrlægen foreslog et nyt produkt, Bravecto. Det er en tyggetablet, som hunden skal have en gang hver 12 uge – dvs. 2 gange i løbet af året, for at være beskyttet hele sommeren.

Dyrlægehuset Egelund skrev d. 29.4 om produktet:

“Nu er kampen mod lopper og flåter blevet endnu nemmere og mere sikker for dig og din hund end hidtil. Én tyggetablet som din hund skal spise eller have sammen med en lille godbid, giver øjeblikkelig og vedvarende effekt mod lopper og flåter i 12 uger!

Tyggetabletten hedder BRAVECTO og smager af svinelever.

Da din hund blot skal have en pille hver 3. måned, skal du ikke behandle så ofte som pipetter med spot-on midler. Effekten af BRAVECTO forsvinder ikke, hvis du vasker din hund med shampoo, eller hvis den ofte svømmer i havet. Desuden risikerer du heller ikke at komme i berøring med det aktive stof som du gør ved pipetter, der gives på hudens overflade i nakken.

Tyggetabletten indeholder det nye aktive stof fluralaner, som giver hurtig og vedvarende effekt mod lopper (Ctenocephalised felis) og flåter (Ixodes ricinus, Dermacentor reticulatus, Dermacentor variabilis og Rhipicephalus sanguineus. OBS sidstnævnte beskyttes der mod i 8 uger og ikke 12 uger). BRAVECTO er også sikker at anvende til drægtige og diegivende tæver, samt til avlshanner og hunde af collieracer.”

Jeg besluttede at give det en chance, så nu har drengene fået hver en tablet. At de smager af svinelever er Beat nu ikke helt enig i! Hero og Biscuit var begejstrede for deres tablet, men Beat ville ikke røre sin lige meget hvordan jeg prøvede at præsentere den for ham, så til sidst måtte jeg bare brække den i små stykker og stoppe dem ned i halsen på ham. Det ville være rart, hvis man kunne få dem både som tyggetablet og almindelig tablet, så de hunde, der ikke falder for det med leversmagen, kunne få en mindre pille at sluge.

Bravecto skulle virke ved at gøre hundens kropsvæsker giftige for lopper og flåter, men hunden selv skulle ikke blive påvirket af indholdsstofferne.

Nu er jeg spændt på at holde øje med tæge-situationen. Jeg håber, at dette nye præparat er lige så godt, som det lyder.

Dette indlæg blev udgivet i Beat, Biscuit, Hero. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

