Sagnlandet Lejre

DSC_0008

Når jeg skal ud og opleve i min ferie, så er det et krav, at hundene også kan komme med og at de også kan få en god dag ud af det. Sagnlandet Lejre lever perfekt op til disse krav. Hunde er mere end velkomne – faktisk tog det ret lang tid at komme ind i morges, fordi alt personalet lige skulle hilse på drengene – og Sagnlandet strækker sig over 43 hektar land, så det bliver til en rigtig lang gåtur i varieret landskab og terræn i løbet af dagen. Endnu en fordel ved Sagnlandet Lejre er, at når man har købt billet en gang, så får man automatisk et sæsonkort, så man kan komme igen så ofte man ønsker i løbet af sommeren.

Såh Sagnlandet Lejre blev det, da jeg i formiddags skulle beslutte hvad drengene og jeg skulle opleve i dag.

1

– Og vi har haft en fantastisk dag! Jeg havde pakket madpakken og drikkelse til hundene og jeg selv i rygsækken og så begav vi os ellers på eventyr. Det er stadig tidligt på sæsonen, så der var ikke så mange aktiviteter i gang endnu, men det gav os bare mulighed for at udforske på egen hånd.

8

Vi startede med en tur ud til stenalder landsbyen og offermosen. Et grusomt men facinererende sted. Egentlig burde jeg jo ikke opfatte det som grusomt, for det er jo bare den tids kirke, hvor de følte sig tæt på og tilbad deres guder, men alt det her med ofringer er nu lidt makabert set ud fra et mere moderne perspektiv.

IMG_20140624_115041

Jeg ville have et billede af hundene foran alle de lækre kødben i offermosen ;-). Jeg gav dem en ‘sit-bliv!’ kommando og gik meget langt væk fra dem op ad en stejl bakke – jeg havde zoom-linse på kameraet, så jeg skulle langt væk, for at få både hunde og baggrund med på billedet. Da jeg nåede op, hvorfra jeg kunne tage billedet, rejste der sig pludselig ikke en, men to (2!!!!!) harer lige ved siden af hundene. De løb forbi hundene, rundt om mosen og ind i skoven bag os. ARGH! Jeg gentog min SIT! kommando mange gange i et bestemt tonefald og hold da op, hvor er jeg stolt af mine hunde. De ikke så meget som overvejede at rejse sig! Godt gået drenge!

7

Vi gik videre gennem stenalder landsbyen og hen over sletten til istids-jagtteltet. Det var jo i sagens natur ret primitivt, men i alt sin enkelthed et smukt telt. Jeg ville nu ikke ønske at bo i det ret længe og der var heller ikke meget plads til 3 hunde ;-).

DSC_0147

Vi gik gennem et fantastisk kuperet landskab – op op op ad bakke til Skjoldungernes skibssætning – et vikingsskib i kæmpe sten. Udsigten var enestående – man kunne se langt ud til alle sider og på et skilt var der forklaringer på hvordan det liv, der blev levet i området gennem tiden, har påvirket landskabets udformning. Super interessant.

3

På vejen ned måtte vi forbi uroksernes dal, hvor urokserne gik og græssede. De var meget interesserede i hundene. Det er altså lidt skræmmende at gå forbi en flok kæmpe okser, når de rejser sig og begynder at forfølge en langs stien. De var nu fredelig nok. Phew!

4

Vi gik ned igen – blot for derefter at bestige endnu en stejl bakke… og på toppen af den holdt vi pause og spiste frokost. Der var en stor sten, som jeg kunne sidde op ad og hundene kunne søge skygge bag. For hundene trængte også til en pause. De var glade for at ligge ned og hvile lidt. WOW sikke en udsigt til maden!

9

IMG_20140624_125708

Efter frokost begav vi os ud i den anden ende af Sagnlandet for at se 1800 tals landsbyen. Jeg kunne ikke gå ind og se de arbejdende værksteder – det ville være lidt overvældende med 3 hunde, men det var stadig en smuk tur og der var også travlehed udendørs, så der var nok at se på.

5

10

Jernalder landsbyen – den var ved at blive gjort klar til, at sommerens forsøgs-jernalder-familier flytter ind. Brrrrr – jeg er nu godt tilfreds med ikke at skulle bo i et jernalderhus en uge i sommerferien.

6

Vi sluttede ved Stenaldergravene… og så besluttede jeg, at det var nok for i dag. Vi kommer jo nok igen en gang eller to mere i år.

11

En skøn dag. En lang gåtur til drengen. En masse spændende informationer til mig. En perfekt dag med hundene.

2

Dette indlæg blev udgivet i Beat, Biscuit, Gåture, Hero. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

