Kellerøddyssen

DSC_0075

Jeg har et job, hvor jeg om morgenen, når jeg kører på arbejde, ikke altid kan vide, hvornår jeg kan holde fri om eftermiddagen. Nogen dage kan jeg slutte tidligt og komme ud med drengene – det er de dage, hvor jeg som regel sørger for at få trænet. Andre dage bliver det væsentligt senere og så går vi bare en tur.

Men om fredagen, forsøger jeg så vidt det overhovedet er muligt, at komme tidligt hjem og så er det vigtigt for mig, at både hundene og jeg får nogle gode oplevelser.

Tit, når jeg kører til Næstved for at besøge min far, har jeg bemærket et skilt mod Kellerøddyssen og jeg har været nysgerrig på at finde ud af hvad det mon var for et sted, så det satte jeg mig for at finde ud af i dag.

Kellerøddyssen (3)

Vi fulgte skiltene og kom til en lille parkeringsplads ved vejkanten. Der parkerede vi og så fulgte vi et hjul-sport ind i landet og der midt på marken lå en kæmpestor dysse med træer voksende langs kanten.

Kellerøddyssen (4)

Skilte ved indgangen til dyssen fortalte historien bag det gamle bygningsværk. Dyssen var bygget som gravkammer for en stor-bonde, der døde af et slag mod siden af hovedet. En stenalder-kirug har med en flinte-kniv forsøgt at opererer og redde hans liv, men det lykkedes ikke og han døde ca. 60 år gammel.

Kellerøddyssen (2)

I ca. 1800 tallet havde man ført en vej direkte hen over den store og lange dysse og man formoder, at det er derfor der nu vokser træer langs kanten af dyssen. De er blevet plantet langs kørebanens kant.

Kellerøddyssen (5)

Det var et virkelig interessant og utrolig smukt sted.

Kellerøddyssen (7)

Kellerøddyssen (6)

Jeg ville gerne træne lidt i dag, så da vi kom tilbage til bilen, fandt jeg trænings-udstyret frem og så trænede vi på det bløde græsunderlag. Det er godt at træne forskellige steder og i forskellige situationer. Det ruster hundene til at kunne arbejde på alle mulige stævne- og opvisningspladser.

Kellerøddyssen (8)

Vejret har været fantastisk i dag og foråret er sådan en skøn årstid. Vi kunne slet ikke få nok at det, så vi sluttede dagen med en smuk gåtur i forårs-anemone-skoven 🙂

Kellerøddyssen (9)

Kellerøddyssen (1)

Historiskatlas.dk om Kællerøddyssen:

Intro
Kællerøddyssen er Sjællands længste langdysse – 125 m lang og kun ca. 9,5 m bred.

Sjællands længste dysse
Kællerøddyssen blev i 2010 nænsomt restaureret, og der er blevet offentlig adgang til stedet. Dyssen, der er 125 meter lang, ligger vest for Tystrup Sø med udsigt over søen. Dyssen er orienteret nordøst /sydvest og er 9,5 meter bred og ca. 1 meter høj. Kællerøddyssen blev udgravet i 1933 af Nationalmuseet. Der blev ved udgravningen fundet et gravkammer ca. 30 meter fra nordvestenden. Kammeret er 2,5 meter langt, 0.75 meter bredt og 0,6 meter højt (bevaret højde). Dyssen vurderes af Nationalmuseet til at være en langhøj fra tragtbægerkulturen – nærmere bestemt det der kaldes Kelderød/Døjringe stenalder. Dyssen har 159 randsten, og der er en markvej, der løber over toppen af dyssen i hele dens længde. Dyssen ligger i nærheden af områdets 2 højeste punkter i ca. 47,5 meter højde, og der er derfor fra dyssen vid udsigt ud over Tystrup-Bavelse Naturparks istidslandskab.

Dyssen som vej
Kellerøddyssen har også haft betydning for senere tiders befolkninger. På kort fra 1800-tallet kan man se, at langdyssen har tjent som kørevej. Det er nok forklaringen på de to rækker træer, som ses på langdyssen i dag. Det er vejtræer – man kan selv finde vej til det spændende fortidsminde takket være velvilje fra lodsejerne, der har sikret, at der nu er offentlig adgang til Kellerøddyssen ad en markvej og en trampesti. Der er opsat skilte, som viser vej fra Brunemosevej, hvor der er P-plads og informationstavle.

Hul i hovedet
I Kællerød-dyssens kammer fandtes bl.a. kraniet af en ældre mand med store skader i hovedet. Han havde først overlevet et slag over panden, men senere forsøgte man uden held at operere ham i venstre side af kraniet.
Også et velbevaret lerkar er fundet i dyssen.

Dette indlæg blev udgivet i Gåture. Bogmærk permalinket.

2 svar til Kellerøddyssen

  1. Helle Larssen siger:

    Der ser søreme hyggeligt ud 🙂

Skriv et svar

