Om at vælge hvalp…

Livet drejer sig hovedsageligt om en ting i disse dage… hvalpe!

DSC_0373

Selvfølgelig er der arbejde, familie og mange andre ting, der også skal passes, men i baggrunde bag alt det andet ligger tanken om hvalpene hele tiden. Hvordan går det mon? Mon den ene nu har åbnet øjnene? Mon den anden er begyndt at lege med legetøj? Har den lille mon taget godt på? Skal vi mon lige have klippet negle igen?

Det er dejligt og trættende på en gang.

Og så er der jo det store spørgsmål, som fylder rigtig meget. Hvilken hvalp skal jeg selv have?

Det er meget få af de hunde jeg har ejet, som jeg selv har valgt. Langt de fleste gange har jeg valgt hvilket kuld jeg gerne ville have hvalp fra og derefter har opdrætteren valgt hvilken hvalp fra det kuld, som jeg skulle have. Så selvfølgelig så jeg det som en kæmpe fordel, da Helle og jeg blev enige om, at opdrætte et kuld på Jazz, at jeg selv kunne vælge præcis hvilken hvalp jeg gerne ville have. Ikke fordi jeg har været utilfreds med de valg, som andre opdrættere har truffet for mig. Tværtimod. Men det er da fantastisk helt selv at kunne vælge.

Og jeg besluttede længe inden at hvalpene var blevet født, at jeg skulle vælge med fornuften. Observere hvalpene, diskuterer deres adfærd med Helle og træffe et fornuftigt, gennemtænkt og rationalt valg.

Jeg havde åbenbart glemt, at der også er følelser på spil, når man har med små hjælpeløse væsner at gøre. Jeg forelskede mig hovedkuls i hvalp nr. 5 der blev født. Jeg tog den op, pillede den ud af fosterhinden og var forelsket. Så simpelt var det.

Gollum

Gollum

Det er nu næsten 4 uger siden og hvalpenes personlighed begynder nu for alvor at træde frem og ååååhhhh neeeeej…. nu har jeg forelsket mig igen. Jeg har forelsket mig i lille livlige Fifty, der muler på og hele tiden er i gang med et eller andet.

Problemet er bare, at jeg stadig er forelsket i hvalp nr, 5 – Gollum. Dybet og inderligt forelsket. Men jeg er også vild med Fifty. Og jeg skal jo vælge…

Fifty

Fifty

Og hvad nu hvis jeg vælger Fifty, men kærligheden til Gollum ikke falmer, så jeg fortryder, at jeg skiftede mening? Eller hvis jeg vælger Gollum og Fifty så vokser op og bliver den mest fantastiske lille hund?

Og lige netop i dag, har Fnug også været rigtig sej og gjort et par ting, hvor jeg tænkte – “woooow en fed lille hund”.

Fnug

Fnug

Og når jeg spørger Helle, så ville hun vælge noget andet for mig end det jeg selv tænker at jeg vil vælge…

Jeg begynder at sætte pris på, de opdrættere, der bare har truffet beslutningen for mig. Det har egentlig været så let, bare at lade en anden om det ansvar – intet valg, intet at fortryde.

Jeg håber, at min vægelsindethed bare betyder, at vi har et super lækkert kuld hvalpe, hvor alle 3 hanner (jeg tænker jo hovedsageligt på hanner, når det handler om at vælge, fordi det en han jeg skal have) er gode hunde med stort potentiale. Det tror jeg…

Og så krydser jeg fingre for, at jeg får en eller anden åbenbaring i løbet af de næste 14 dages tid, så jeg ikke er i tvivl, når vi når dertil, hvor jeg er nødt til at vælge 😉

Dette indlæg blev udgivet i Gollum, Hazyland Hvalpe. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

