Søge-lege

Drengene har en travl weekend på Store Hestedag foran sig, så jeg ønskede ikke rigtigt at træne i dag, men jeg ville alligevel gerne have, at de fik brugt krop og hoved, så ikke de er alt for overgearede i morgen, når de skal optræde.

Vi kørte i skoven og gik en tur og da vi kom tilbage, fik Beat og Hero lov til at vente i bilen mens Gollum og Biscuit kom med mig ud til en lysning ikke langt fra parkeringspladsen i skoven.

Gollum trænede lidt almindelig hvalpe lydighed og bagefter, begyndte jeg at lærer ham, at lede efter sin tennisbold, når jeg gemte den i græs og krat.

Gollum og Biscuit Almindelig hvalpetræning

Gollum og Biscuit
Almindelig hvalpetræning

Først kastede jeg, så han kunne se den og når han samlede op og kom tilbage roste jeg.

Mon jeg kan se den her oppe fra???

Mon jeg kan se den her oppe fra???

Jeg begyndte at kaste ud i højere græs og krat, hvor han ikke kunne se bolden. Når han fandt den, roste jeg og belønnede.

Super dygtige Gollum

Super dygtige Gollum

Efterhånden var den i så højt græs og krat, at han virkelig skulle lede efter den. Det blev gradvist sværere, men jeg sørgede for, at det aldrig blev så svært, at han ikke fik succes før han gav op. Det skulle være svært nok til at være udfordrende – men ikke så svært, at han ikke kunne løse opgaven og finde bolden.

Den er godt gemt!

Den er godt gemt!

Da han havde arbejdet med det i en 15 – 20 minutter, satte jeg ham i bilen og tog Hero og Beat ud i stedet. Så var det deres tur til at lede efter deres legetøj. De er lidt mere rutinerede og kan klarer mere udfordrende opgaver og på længere afstand af mig.

Hero i god afstand fra mig.

Hero i god afstand fra mig.

Og det er sjovt at se de to arbejde. De er så forskellige. Som i alt andet Hero gør, så er det fuld fart på når han søger – det går i fuld gallop ud over stepperne. Han kan blive ved i en uendelighed – han giver ikke op før han har sin bold. Det er lidt rodet det han laver, men fordi han er så ihærdig, så finder han alligevel altid det han leder efter.

Hvor mon den er?

Hvor mon den er?

Beat og Biscuit holder øje med om Hero mon finder bolden

Beat og Biscuit holder øje med om Hero mon finder bolden

Der var den jo!

Der var den jo!

Beat går systematisk til værks, men bliver hurtigere frustreret, hvis han ikke kan finde bolden. Han giver hurtigere op og hvis det bliver for svært, så kommer han og beder om hjælp.

Beat

Beat

Hehehe jeg tror, at der er en, der har fundet noget :-D

Hehehe jeg tror, at der er en, der har fundet noget 😀

Da Hero og Beat var godt brugte i hovederne, tog jeg Gollum ud igen og udfordrede ham med et par svære bolde, for at se om han kunne huske det han havde lært. Og det kunne han. Han var mega sej og meget engageret i opgaven. Lækre lille fyr.

Man kan se på halen, at der er lige ved at være bid!

Man kan se på halen, at der er lige ved at være bid!

Jo der var den jo!

Jo der var den jo!

Biscuit træner aldrig dagen før en opvisning/konkurrence og det der med legetøj er heller ikke lige ham, men han hyggede sig med at følge med i de andres udfordringer.

Super hyggelig dag i skoven og tiden fløj afsted. Før jeg vidste af det, havde vi brugt 2½ time. Skøn start på weekenden 🙂

Dette indlæg blev udgivet i Beat, Gåture, Gollum, Hero, Træning. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

