Lille hyrdehund

Gollum

Gollum

Gollum hyrder meget på alt hvad der bevæger sig. Beat er hans foretrukne offer, men ikke det eneste. Så jeg tænkte, at han formentlig ville være en fin lille hyrdehund og begyndte at se mig om efter muligheder for hyrdetræning.

Gollums tip-oldefar Robbie var en rigtig god hyrdehund og vi gik til hyrdeprøver sammen. Robbies søn, Whisper, hyrdede også, men det er efterhånden rigtig mange år siden, at jeg har arbejdet med hyrdehunde og det trak også i mig for at komme i gang igen 🙂

Robbie

Robbie

Whisper

Whisper

Og i dag havde Gollum så sin debut som hyrdehund. -Og han var en rigtig fornuftig lille en.

2

Han vidste med det samme hvad han skulle. Ingen fjolleri. Han var så sej. Han gik fint i balance – skiftede retning, når jeg / fårene gjorde.

3

Han blev lidt frustreret over ikke at kunne nå fårene pga. fangefolden, men da han havde fået lov til at komme ind (i line) og være tættere på og mærke at han kunne flytte dem (og få forståelsen af, at de også kan svare igen og gå i mod ham), så gik det bedre. Inde ved fårene holdt han fin afstand og lagde sig helt naturligt ned, når det gav mening. Han var meget fornuftig i det meste af det han gjorde. Men egentlig er han en fornuftig lille hund, når han arbejder… Også med lydigheden.

4

Men!!! De to første gange han havde hyrdet, var han meget artig og kom straks jeg kaldet på ham. Den 3. gang havde han set meningen med livet og skulle ingen omstændigheder væk fra de får. Det krævede overtalelse og en ihærdig indsats at få ham med ud fra folden igen. Jeg måtte afprøve adskillige strategier før ham kom med mig 🙂

5

På vej hjem fra træning, gik vi en dejlig tur i det smukke efterårsvejr – det var noget drengene kunne bruge og  især Beat nød, at Gollum havde kruttet af og var lidt roligere end han plejer at være og lidt mindre i hovedet på ham 🙂

7

6

Og nu ligger Gollum rullet sammen på sin pude og sover. Der er vist lige nogen indtryk og erfaringer, der skal sorteres og lagres på det rigtige pladser i hjernen. Det er en stor oplevelse, at flytte får for første gang.

Dette indlæg blev udgivet i Gollum, hyrdehund. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

