Border Collie weekend i Sorø

Hold da op, hvor er jeg ‘game over’ i dag. Det har været 4 lange dage, hvor jeg kørte hjemme fra om morgenen/formiddagen og kom hjem mere eller mindre sent på aftenen. Jeg har faktisk ikke rigtigt set mit hjem andet end om natten, så i aften glæder jeg mig til bare at sidde på sofaen uden at skulle noget som helst.

Heros opdrætter Bob har været i Danmark siden torsdag aften og det har været dejligt at kunne tilbringe tid sammen med ham. Jeg nyder at diskuterer Border Collie og avl med ham. Vi er ikke nødvendigvis enige – ofte så langt fra – men vi får altid nogle gode snakke, som forhåbentlig bidrager til, at vi begge ser racen mere nuanceret og fra flere perspektiver.

Fredag stod på hygge med Bob, træning og soignering hos Helle og klargøring af Hallen inden weekendens konkurrencer. Den var 23 inden jeg var hjemme og da jeg har svært ved at sove, når jeg kommer sent hjem, så var den over 3 om natten inden jeg faldt i søvn. Øv – irriterende, at vågne lørdag morgen og være i søvnunderskud allerede inden weekenden rigtigt var skudt i gang. Siden jeg blev truet på livet for nogen år siden, har jeg lidt af søvnproblemer, så jeg har sjældent aftaler, hvor jeg kommer sent hjem på hverdags-aftner eller hvis jeg skal tidligt op næste morgen, men det kan ikke altid helt undgås.

Fredag kørte jeg op til Helle for at få vinterdæk på bilen og samtidig lavede vi en trænings- og soigneringseftermiddag ud af det. Gollum og Ex-it hyggede efter træningen.

Fredag kørte jeg op til Helle for at få vinterdæk på bilen og samtidig lavede vi en trænings- og soigneringseftermiddag ud af det. Gollum og Ex-it hyggede efter træningen.

Lørdag morgen startede drengene og jeg inden i udstillings-hallen. Jeg havde tilmeldt Hero til udstillingen. Det fortrød jeg imidlertid i løbet af formiddagen. Dommeren brød sig ikke meget om Heros type, så han fik ikke en specielt god bedømmelse og Hero brød sig bestemt ikke om at udstille. Han er en følsom fyr og følte sig presset inde i den lille hal, hvor der var mange hunde tæt på hinanden. Sidst på dagen var han så træt af de mange hunde og det tætte miljø, at han knurrede, når nogen kom tæt på. Det har jeg ikke tidligere oplevet, at han har gjort. Han plejer at være en mild og venlig fyr. Såååh – udstilling er vist ikke lige for ham.

Hero

Hero

Han fik ‘very good’ med flg. kritik: “Nice head with dark eyes and well used ears. Reasonable shoulder angulation, straigth front, reasonable rear, angulation, needs to control his tail on the move, as this influences his rear action.”

Super seje Fifty

Hazyland One Ring To Rule Them All – ‘Fifty’

Såh Hero var ikke vild med at udstille, men det var hans nevø Fifty (Hazyland One Ring To Rule Them All). Wooooohoooo – lille Fifty (Gollums bror) var så dygtig til at stå og løbe i ringen. En rigtigt udstillings-stjerne. Han blev bedste han hvalp og BIM Hvalp. Stort tillykke til Pernille og Fifty.

Fifty

Fifty

Efter udstillingen, kunne jeg sætte mig ind og se lidt lydighedsprøver i hallen ved siden af. Jeg så et par elite-hunde – bla. Gollums far Tiger, der faktisk gjorde det godt. Hans fri ved fod så rigtig fin ud.

Gollums far, Tiger

Gollums far, Tiger

Da Tiger havde været i ringen, skulle Helle og jeg til at gøre klar til aftenens HTM konkurrence. 90 starter er simpelthen for meget til en aftenkonkurrence. Det var en stressende dag, hvor vi hele tiden måtte have fokus på, at det skulle gå hurtigt og at vi skulle overholde tidsplanen, så ikke vi blev for sent færdige. Vi var i to haller, hvilket også var nyt for os, men bidrog til, at vi kunne holde en nogenlunde acceptabel tidsplan. Jeg håber, at det var en hyggelig eftermiddag og aften for deltagerne. Det bestræbte vi os på, at det skulle være, men bag scenen var det ikke særligt hyggeligt. Der var for travlt. Det er skønt, at sporten er vokset så meget og at der kommer så mange deltagere. Det er jeg virkelig begejstret over. Det betyder blot, at aftenkonkurrencer ikke længere er en rigtig god ide.

Lidt stemningsbilleder fra HTM konkurrencen

Lidt stemningsbilleder fra HTM konkurrencen

Heldigvis havde jeg ikke tilmeldt mine egne hunde. Biscuit er semi-pensioneret og stiller kun op en gang i mellem og Hero er i fuld gang med at lære sit nye program til næste års konkurrencer, så han skulle heller ikke i ringen. Jeg havde kun Gollum med i sandkasse klassen og det er jeg glad for. Hvis jeg skulle have stillet op i konkurrencen samtidig med, at jeg skulle passe de andre opgaver, så var det blevet for meget.

Gollum imponerede mig virkelig. Da han gik i ringen kl. 21, havde han været i hallen i 12 timer. Han havde leget med sin søster næsten hele dagen, han var blevet bombarderet med indtryk og han havde faktisk ikke sovet på noget tidspunkt. Og selv om jeg godt kunne mærke på ham, at han var lidt mindre intens end han plejer at være, så gik han i ringen og arbejdede. Hans heelwork var faktisk super fint og selv om hans freestyle ikke var så skarp som den kan være, så gjorde han det ret godt. Så flot af en meget ung hund.

Gollum i Sandkasse Klasssen

Gollum i Sandkasse Klasssen

Gollums søster Easy (Hazyland Moria) var også tilmeldt i sandkasse klassen. Desværre kunne jeg ikke nå at se hende, fordi jeg havde travlt med at belønne Gollum, men jeg hører, at hun gjorde det godt.

Hazyland Moria 'Easy'

Hazyland Moria
‘Easy’

Vi var færdige med konkurrencen ved 22 tiden og kl. 23 var Helle og jeg færdige med at rydde op og kunne køre hjem. Vi skulle bare lige smide en fodbold-fest ud af den hal, hvor der var færdighedsprøver og for-sjov-klasser. De havde tapet det meste af klubbens agility-udstyr til med gaffa-tape, der der var lidt ekstra oprydning. Grrrrrrrrr. Unge, fulde fodbold-teenagere var ikke lige det vi gad på den tid af natten.

Snevejr - det ser ikke slemt ud, men det var det.

Snevejr – det ser ikke slemt ud, men det var det.

Men vi kom ud i snevejret – og jeg var heldig at bo ret tæt på. Men jeg holdt kontakt med Helle hele natten – indtil ved 2 tiden – mens hun kæmpede sig hjem gennem sne-masserne. Det tog hende på den anden side af 3 timer! Gosh et vejr!

Søndag morgen var vi tilbage i udstillingsringen. Det var der imidlertid ikke ret mange andre der var! Nattens snevejr havde fået rigtig mange til at vælge at blive hjemme, så det var en stærkt amputeret udstilling, der blev gennemført. Men dommer og ringsekretær kom frem, så ‘the show must go on’.

Gollum var tilmeldt i hvalpeklassen og han fik en rigtig flot kritik: ‘6 mdr., tillidsfuld og ivrig, velproportioneret hanhvalp, har god balance for alderen, godt udtryksfuldt hoved, flotte store tænder i perfekt orden, tilpas hals, godt tilbagelagt skuldre, rimelige overarme, tilpas krop, for racen, udmærket hældning af kryds, korrekt hale-ansætning, stramme poter, god pelskvalitet, bevæger sig frit, meget let og energisk. Vel fremvist med prima kontakt’. Han fik ‘Særdeles lovende’ og blev Bedste Hvalp. Han var en meget dygtig fyr i ringen 🙂

Dygtige Gollum med sin sandkasse klasse rosette og sin Bedste Hvalp rosette

Dygtige Gollum med sin sandkasse klasse rosette og sin Bedste Hvalp rosette

Hero var igen tilmeldt i Åben Klasse og da der var færre hunde i hallen, var han ok med at være der og stille op. Han viste sig fint og var mere veltilpas, men jeg lovede ham alligevel, at jeg aldrig ville tage ham ind i en udstillingsring igen. Det giver jo ingen mening at lave noget sammen, som hunden ikke nyder. Han fik excellent og blev 2. vinder i klassen: ‘5 år, velproportioneret, meget ivrig og energisk hanhund med positiv attitude, velskåret hoved og udtryk, tilstrækkelig balance i vinklerne, en anelse tung i kroppen, udmærket kryds og hale-ansætning, stabil bagpart, udmærket pelskvalitet, bevæger sig let, prima fremvist, god kontakt’.

Hero

Hero

Og så stod den ellers på oprydning. Hold da op, hvor har man meget udstyr med, når man skal have 4 hunde med ud i en weekend – bure, tæpper, vandskåle, dækkener, soigneringsgrej, træningsgrej… er du sviller, hvor jeg slæbte! 😀

Gollum er meget stolt af sin dygtige Faster Casey :-)

Gollum er meget stolt af sin dygtige Faster Casey 🙂

Men da jeg havde ryddet mine ting op inde i udstillingshallen, kunne jeg gå ned i lydighedshallen sammen med Biscuit og Gollum og nyde Året Hund finalen i Eliteklassen. Og særlig fantastisk blev det af, at Gollums faster Casey blev Årets Elite Hund. Hun har også vunder DM, NM og VM i år. WOW – Gollum er meget stolt af sin faster 🙂

Casey i aktion

Casey i aktion

Desværre var Birgitte og Tiger sneet inde oppe nord på, så de gik glip af finalen og vi gik glip af fornøjelsen af at heppe på farmand 😦

Til gengæld fik Gollum lov til at hygge med Pias unge aussie Ready. Ohhh de to kunne have haft en fest, hvis der havde været lidt mere plads mellem bænke-rækkerne. Og Gollum en masse lækre for-tidligt-julegaver. Dalum Dyrehandel var der og deres udvalg kunne vi ikke stå for!

Og så skulle drengene ellers ud på en dejlig gåtur inden jeg var inviteret ned til Ingelise og Erik for at hygge med dem og Bob. En dejlig afslutning på en dejlig dag.

Mandag stod den på gåture med hundene, frokost og hygge sammen med Bob hos Erik og Ingelise og en køretur gennem myldertrafikken til lufthavenen med Bob sidst på dagen.

Tusind tak til alle, der har været med til at gøre denne weekend hyggelig! Især til Erik, der har knoklet med stævnet og som også sørgede for at Bob kom over :-).

Dette indlæg blev udgivet i Gollum, Hazyland Hvalpe, Hero, Konkurrencer, udstilling. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

