Juleferie

Vi har haft en dejlig juleferie!

D. 25. kom vi hjem fra Hillerød og der nåede vi ikke så meget andet end aftenhygge på sofaen, men d. 26. var vi på farten igen. Turen gik til Næstved, hvor vi gik en skøn tur lange kanalen. Det var silende regnvejr, så det var en meget våd tur, men trods regnen, var der smukt og fredeligt og vi nød turen.

13

Og efter turen mødtes jeg med min far til frokost på McDonalds. Det var rigtig hyggeligt.

2

Efter maden fik vi en kop kaffe og vi sad og studerede denne reklame… Hmmmm, så hvornår er det, der er gratis kaffe??? I januar eller september??? 😀

4

Erik og Ingelise bød på eftermiddagskaffen, så alt i alt var det en rigtig hyggelig 2. juledag i godt selskab.

5

Da vi kom hjem, holdt Gollum fest inde i sin hvalpegård. Det gik vildt for sig… Så vildt, at han fik løftet sin kæmpe hundekurv op og skubbet en bold ind under. Han var ganske facineret af fænomenet og noget begejstret over at hundekurven nu fungerede som vippe. Jeg var knap så begejstret 😀 Især fordi man kan se hvor meget mudder og jord, der ligger under kurven! 😉

2

3

D. 27. mødtes vi med Helle og Pernille for at træne hunde. Vi mødtes hos Helle og det var godt, for vejret var stadig meget vådt og det var dejligt at kunne være indendøre i hendes hal.

1

Selvfølgelig skulle vi udenfor efter træningen – hvalpene skulle ræse. Og det gjorde de! Woooohooooo 🙂

7

En lille video af Fifty – Hazyland One Ring To Rule Them All:

Drengene og jeg sluttede dagen med en lille skovtur.

8

D. 28. startede jeg med en times tid på sofaen med en kop the og en god bog. Det krævede lidt overtalelse, at få drengene til at ligge stille mens jeg læste – de havde håbet på en lidt mere aktiv morgen 😉

Efter en times tid gav jeg op, lagde bogen fra mig, puttede hundene i bilen og kørte til Næstved. Vi startede i Maxi Zoo, hvor Hero og Beat fik Hurtta sele magen til dem Biscuit og Gollum har. Hero og Beat havde nogen lækre forede seler og dem var jeg glade for, men nu hvor det har været så vådt, så er de bare for længe om at tørre. Det er ulækkert at give hundene våde seler på hver eneste dag. Hurttas seler tørre hurtigere, så det fungerer bedre i den våde danske vinter.

2

Vi fortsatte ned til kanalen, hvor vi havde sat 1½ time af til en gåtur inden jeg skulle mødes med min far til en sen frokost /tidlig aftensmad kl. 15. Jeg var vildt sulten, for jeg havde ikke spist siden morgenmade, så jeg nød den gode mad. Mums!

3

Vi sluttede dagen med en kop kaffe hjemme hos min far. Og Gollum fik lokket både laks og hundekiks ud af min far, så han fandt hurtigt ud af, hvor han skulle holde sig til.

1

D. 29 var det tidligt op og i gang med at pakke og så gik turen til Lille Skensved, hvor vi trænede sammen med Helle og alle hendes dejlige hunde.

DSC_0002lille

Det er så dejligt at se Ex-it og Gollum – de to kuldsøskende – sammen. De hygger sig og tumler. De har så meget glæde af hinanden.

DSC_0005

Efter træningen, fortsatte vi til Hillerød, hvor vi ankom hos min søster kl. lidt i 4. Og så var der en dejlig lang eftermiddag og aften til at hygge, spille spil og have det rart sammen.

Marcus er altid sød til at dele sine ting med Gollum og han kan altid finde en bamse eller en anden legeting, som Gollum godt på få.

Marcus er altid sød til at dele sine ting med Gollum og han kan altid finde en bamse eller en anden legeting, som Gollum godt på få.

Der blev spillet spil i lange baner – Settlers, Partners, Afrikas stjerne og Sjov med matematik:

Partners

Partners

Settlers of Catan

Settlers of Catan

Skæg med Matematik

Skæg med Matematik

Fjollede nytårsbriller :-D

Og fjollede nytårsbriller 😀

Jeg blev der og overnattede, så næste dag var der igen tid til at hygge, gå tur med hundene, spiste alt for meget god mad. Min søster er en formidabel kok og serverer en dejlig brunch for os. Mums!

Brunch

Brunch med pandekager, æg, bacon, ny-bagte boller og kanelsnegle, frugt og yoghurt.

Og mens min søster lavede al den lækre mad klar, havde Gollum og Marcus en hyggestund. Jeg overraskes gang på gang over hvor rolig og fornuftig min vilde hundehvalp er, når han er sammen med mine nevøer. Han er bare så sød og forsigtig.

DSC_0059lille DSC_0058lille DSC_0056lille DSC_0050lille

Og efter maden var den en kold gåtur – jeg gik med Hero og Beat. De to andre sørgede Marcus og Andreas for.

Gåtur - Marcus med Biscuit. De to er bedste venner og Biscuit bliver så glad, når han ser Marcus.

Gåtur – Marcus med Biscuit. De to er bedste venner og Biscuit bliver så glad, når han ser Marcus.

Andreas og Gollum

Andreas og Gollum

Det er bare så dejligt at være sammen med min søster og nevøerne, men efter aftensmaden d. 30, var det tid til at ønske godt nytår og kommer hjemad…

Vi var hjemme ved 19.30 tiden og hundene gik omkuld. Det er hårdt, at være på eventyr flere dage i træk 🙂

D. 31.12 – nytårsaftens-morgen var der fuld fart på hundene, så jeg opgav ret hurtigt at læse bog og kørte i skoven i stedet. En god halvanden times gåtur i skoven og derefter en smut ud på arbejdet, for at ønske medarbejderne og beboerne et rigtig godt nytår.

DSC_0001lille

Lidt i 3 forlod vi bofællesskabet og kørte til Tystrup sø, så drengene kunne få lov til brænde energi af inden nytårsaften. Jeg blev noget overrasket, da jeg kom ned på stranden. Der var ingen strand tilbage – vandet stod langt op i skoven.

DSC_0038lille DSC_0033lille

Hvis jeg gik i bankerne af knækkede siv, kunne jeg imidlertid godt komme til at lege med hundene nede ved vandet og de nød det så meget. Men jeg tror ikke, at det var i søen de badede – det var vist nærmest oppe på stranden 😀

Biscuit var den mest fornuftige af de 4 – han skulle ikke ud i det is-kolde vand! Til gengæld fik han rullet igennem 🙂

DSC_0017lille

Nytårsaften gik egentlig ret godt. Jeg fik læst min Lisbeth Salander bog færdig – den nye, der kom i efteråret – og hundene enten sov eller hyggede. Gollum og Hero havde en intens konkurrence om hvem der skulle sidde tættest på mig i sofaen og det gjorde, at min bog holdt lidt længere end den ellers ville have gjort. Det var lidt svært at læse, når man blev mast fra alle sider af border collier (men også hyggeligt ❤ )

Kl. 24. gik brød helvede ud alle vegne rundt om os. Hero og Beat rullede sig sammen med deres thunder-shirts på og sov gennem det. Biscuit kunne ikke være mere lige glad – han opdagede vist ikke, at der skete noget usædvanligt. Og Gollum var overrasket, men nysgerrig. Han lå oven på mig og så det hele lidt an, men ret hurtigt mistede han interessen og begyndte at bide og fjolle. Efter 30 – 45 min. var han klar til at gå i seng i sin hvalpegård og det var vi andre også altså ikke i Gollums hvalpegård… Jeg håber godt nok, at Gollum bevarer den afslappede tilgang til skyderi, der lyder som om, at 3. verdenskrig er brudt ud, for det var godt nok nemt!

Årets sidste svømmetur var d. 31.12 og årets første svømmetur var d. 1.1. – Så bliver det ikke bedre for en flok vandhunde 🙂

Vi kørte hjemmefra kl. 10, inden alle krudtuglerne kom op og ud for at skyde alle rest-raketterne af! Vi kørte ned til Tystrup Sø, hvor drengene fik brændt al den energi af, som de havde opsamlet efter en lidt lang og kedelig aften indendøre. De var begejstrede 😀

Vandet stod stadig meget højt ved søen, men jeg tror, at der var lav-vandet, for det stod lidt lavere end d. 31.

Den her pæl plejer at stå på stranden.

Den her pæl plejer at stå på stranden.

Og det gør de her træer også!

Og det gør de her træer også!

Efter at have løbet igennem nede ved søen, gik vi en tur – så drengene lige kunne få varme i kroppen igen og få løbet vandet af. Det var en meget tåget morgen, men det betød ikke noget. Det var en dejlig formiddag.

DSC_0024lille

Kl. 13 var vi hjemme igen – med 4 afslappede hunde, der var klar til et griseører hver!

D. 2. januar mødtes vi med Helle og hendes hunde for at træne. Vi skulle egentlig have mødtes i Sorø og have trænet udendørs, men vi vågnede til bidende kuld og stiv kuling, så vi blev hurtigt enige om at lægge planerne om og mødes i Lille Skensved i stedet, så vi kunne træne indendøre i Helles opvarmede hal.

Jeg kan egentlig godt lide at træne udendørs og det er svært at få Heros program til at være inde i en lille hal, men når man skal træne 8 hunde, så tager det altså ret lang tid og man kan nå at blive meget meget kold, hvis man skal være udendørs i vinter-temperaturer.

Efter træningen gik vi et par små ture med hundene i grupper – Jazz er højløbsk, sååååå vi holder dem lidt opdelt i øjeblikket.

Aftenen stod på rengøring og oprydning – ikke helt lige så sjovt, som formiddagens aktiviteter.

D. 3. januar – sidste feriedag – var det igen isende koldt udenfor, men drengene nød deres gåtur.

Og da vi kom hjem, var de klar til en lur, mens jeg fik varmen med en kop kaffe og nogen af de sidste julesmåkager fra min søster.

Dagens træning blev gennemført indendørs. Det er bare for koldt udenfor og det der med at håndterer godbidder og legetøj med vanter på, er simpelthen for for besværligt.

 

Gollum fik lækre træningsgodbidder på en tallkerken med et tegning af ham selv på - kunstneren bag er min nevø :-)

Gollum fik lækre træningsgodbidder på en tallkerken med et tegning af ham selv på – kunstneren bag er min nevø 🙂

Og nu synger ferien så småt på sidste vers… Tid til at nyde en kop eftermiddagskaffe og klø en border collie på maven tror jeg 🙂

Godt nytår alle sammen! De bedste ønsker for 2016.

Dette indlæg blev udgivet i Beat, Biscuit, Familie, Gåture, Gollum, Hazyland Hvalpe, Hero, Træning, video. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

