F**** hvor er de hurtige!

DSC_0496lille

Gollum er efterhånden en fin lille hyrdehund, når han arbejder på de rolige trænings-får som han hidtil har mødt. Han er rolig, bevarer overblikket og flytter fårene uden at stresse dem.

I går prøvede vi at gå momenterne fra en klasse 1 bane igennem – dog uden fangefolden – og det fungerede lige efter bogen. Meget fint.

Og så blev vi enige om, at han nok havde brug for at blive udfordret lidt. De søde nemme får gjorde det lidt for let for ham og han blev lidt doven. Gik tæt på og lullede lidt afsted i sikker forvisning om, at fårene nok skulle blive hos mig.

Han kom ud på en større flok bestående af noget hurtigere får, som ikke er så vant til hund og derfor ikke automatisk søger hyrden, når de ser hunden.

13558838_10154224350368847_8014795647521425773_o

En hyrdehund i aktion

Hold da op, det var et wake-up call for lille Gollum. De små sorte danse-fødder skulle pludselig have noget mere fart på og han skulle ud på meget større afstand.

I første forsøg kunne han slet ikke magte opgaven – han krydsede ind mellem mig og fårene og han kom alt for tæt på, så de spredte sig for alle vinde og han mistede overblikket. Godt så – han fik en tænkepause… det havde han brug for.

I andet forsøg havde han fået noget mere fart på. Han havde konstateret at det lunte-tempo som han havde tillagt sig ikke fungerede. Han havde også fået bedre afstand. Det gik faktisk ok – han formåede at holde fårene op til mig og få ro nok på dem til, at de ikke løb forbi mig, når han drev dem op til mig. Ikke hver gang i hvert fald 😉

13575832_10154224349743847_2706330177757171866_o

Zooom man skal op i tempo, når fårene pludselig er hurtigere.

Og tredje gang gik det faktisk rigtig fint. Han havde lært at få afstand nok i udløbet, så ikke han mistede fårene, han kunne drive dem op til mig og han kunne holde dem hos mig, når vi gik rundt på marken. Han balancerede fint og havde i det hele taget fået meget mere styr på situationen igen.

Jeg bemærkede også, at han faktisk havde et ret godt overblik over flokken – når et får prøvede at bryde ud, var han lynhurtigt klar over det og fik fårene samlet igen.

Super fed træningsdag, hvor Gollum virkelig fik erfaringer med sig og udviklede sig som hyrdehund.

13580508_10154224350068847_4939929788946645131_o

Mange erfaringer rigere og med ret godt styr på flokken

Dejlig dag, der også bød på en gåtur på Fælleden med hele flokken – jeg kom hjem med 3 trætte hunde 🙂

IMAG0481

Dette indlæg blev udgivet i Gollum, hyrdehund, Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

