Nose Work Intro

I går efter arbejde, kørte jeg mod Holbæk, hvor drengene og jeg gik en dejlig tur på Fælleden.

DSC_0002lille

Derefter stoppede jeg i Rema og købte aftensmad, som jeg spiste ved vandet, mens hundene badede.

Lidt i 6 gik turen til Tuse Næs, hvor jeg havde tilmeldt mig til et Nose Work Intro kursus.

Jeg har tænkt, at Nose Work kunne være en god senior beskæftigelse for Biscuit. Jeg får tit lidt dårlig samvittighed over for ham. Han har i et helt liv været en stjerne, der har trænet intensivt og optrådt på alverdens scener – han har fået en masse opmærksomhed, men efterhånden tilbringer han meget tid med at vente på Gollums hyrdetræning eller Border Colliernes HTM træning. Han træner også lidt, men slet ikke på samme måde som det var en gang. Det er fint nok – han nyder at have droslet ned, men jeg tror, at han savner sommetider at være i centrum. Så hvis han kan gå til noget Nose Work træning, så kan det være det vi har sammen og så vil det hele dreje sig om Biscuit, når vi arbejder med det.

Jeg har egentlig aftalt med Sanne Andersen fra Lorup Hundecenter, at hun skal sige til, når hun starter nye hold op. Hun er en af de helt store eksperter inden for Nose Work og har studeret sporten i årevis. Jeg vil gerne lære fra hende, men da jeg så et Nose Work Intro kursus slået op, tænkte jeg at det jo kunne være meget godt at starte med, mens jeg venter.

Jeg havde dog besluttet, at Biscuit skulle lære det ‘Sanne’s way’, så jeg tog Gollum med på intro kurset. Det blev dog lidt udfordrende. Hans søster Vega var der også og hun var højløbsk, så da først Gollum havde hilst på hende, så fandt han ikke lavendel færd særlig interessant.

DSC_0033lille

Søster Vega

Han gik efter ‘the real thing’. Og da jeg ikke tænkte at det gav mening at få en 14 mdr. gammel teenager til at forstå, at levendel skulle være mere attraktivt end løbetid, så blev det alligevel hovedsageligt Biscuit, der kom på kursus.

Og det var som jeg havde tænkt… Biscuit elskede at være med! Han elskede at have mig for sig selv og at være ude og opleve.

DSC_0061lille

Han forstod dog heller ikke rigtigt konceptet med lavendel. Ind i mellem viste han tegn på måske at gå efter færden, men til sidst måtte jeg konstatere, at han ikke anede hvad han lavede.

Han havde tre glas med færd i det ene og han viste to forskellige reaktioner. Først blev han frustreret over, at han ikke forstod hvorfor det ene glas var bedre end det andet og da han ikke fik afklaring på det, så besluttede han, at jeg tilbage-holdte klikket, fordi han skulle tilbyde mere adfærd med den tomme beholder. Han viste en masse kreative tricks med glasset, men fangede aldrig at det handlede om at den ene beholder lugtede anderledes end de andre. Og så opgav han, fordi jeg ikke belønnede nogen af hans kreative ideer.

Og fordi jeg jo skiftede hund efter den første halve time, så var de andre kommet meget længere end Biscuit og instruktørene var videre med at lave alle mulige komplicerede søg, så vi var hægtet lidt af. Det er jo fair nok, at de ikke skal starte forfra inde midt i kurset, så jeg besluttede at stoppe. Jeg sluttede med at lave lidt fis og ballade med Biscuit og så hentede jeg Hero og Gollum og trænede HTM med dem.

Jeg har efterfølgende tænkt over hvad der skal til, for at Biscuit forstår opgaven og min tanke er, at vi er gået alt for hurtigt frem. Da jeg for mange år siden – længe før der var noget, der hed Nose Work – lærte Hazy at søge efter færden af kaffe, da startede jeg på en helt anden måde. Jeg gemte kaffe alle mulige steder. Bare en lille sølvpapirspakke med kaffe. Oppe, nede, under sten, i tasker osv. Først da hun virkelig var skarp til altid at markere for duften af kaffe, forsøgte jeg at sætte flere ens beholdere op med kaffe i den ene. På det tidspunkt var hun slet ikke i tvivl om hvad opgaven gik ud på, så hun blev aldrig forvirret over at der var flere ens beholdere med færd i den ene.

Jeg startede helt omvendt med Biscuit. Ret hurtigt gik vi fra en til to til tre beholdere og Biscuit forstod intet. Jeg vil prøve igen, men denne gang vil jeg starte lige som med Hazy – en genstand med færd og når han har lært at finde den og ved hvad opgaven går ud på, kan jeg prøve flere ens beholdere.

Og hvis det ikke virker, så må jeg bare glæde mig til, at Sanne starter hold op – hun har lovet at på hendes hold forstå alle hunde ideen – så må vi se om det også gælder en 11 årig sheltie, der aldrig har lavet andet end at danse 😉

Dette indlæg blev udgivet i Biscuit, Gåture, Gollum, Hazyland Hvalpe, Hero, Nose Work, Træning. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

