Kageklub, Hillerød og Kronborg

DSC_0198lille

Kronborg

Den første uge i ferien stod fuldstændig i hundenes tegn – jeg var på IEC Summer Camp og det var en fantastisk uge! -Men ferien skulle også gerne handle om familie og det kan jo være lidt svært, når man først holder ferie i den uge, hvor skolerne starter igen.

Jeg var heldig. Min søster havde mulighed for – og lyst til – at holde en fridag tirsdag, dagen før mine nevøer skulle starte skole igen, så mandag formiddag kørte jeg hjemme fra…

Første stop var i Lille Skensved, hvor Helle og jeg havde aftalt at træne indtil frokost, hvor Vicky sluttede sig til selskabet. Arbejdet blev indstillet og vi holdt kageklub, hvilket i al sin enkelthed handler om at få Helle til at bage dejlige kager, som Vicky og jeg kan spise. Det er et godt koncept 😀

DSC_0071lille

Sådan er det altid, når Gollum og Ex-it er i bur… Ex-it lægger sig til at sove og Gollum sidder ret op og ned og holder øje med det hele..

Tiden fløj afsted og det kom helt bag på mig, at klokken pludselig var blevet 17. Whoops så var det tid til at pakke sammen og komme videre mod Hillerød… Hvis bare ikke mit fordæk var fladt! Men det var det! Godt mine vinterdæk stod hos Helle. Anders skiftede dæk for mig og så kunne jeg – med kun et kvarters forsinkelse køre mod Hillerød! Tak Helle og Anders for hurtig udrykning!

Min søster ventede med aftensmad og mine nevøer med knus og kram da jeg ankom. Skønt. En hyggelig aften sammen med familien.

Og så var det sengetid – hvis ellers jeg kunne få plads i sengen 😀

seng

Alt optaget i sengen!

Tirsdag morgen startede med en dejlig stille morgentur med hundene inden vi efterlod dem hos min søster og kørte mod Helsingør.

Jeg havde læst om Hamlet Live på nettet og ville gerne opleve det, så jeg havde lokket familien med til Hamlets slot Kronborg.

I anledning af 400 året for Shakespeares død, har Kronborg slot hele sommeren igennem haft skuespillere til at spille nogle af de vigtigste scener fra ‘Hamlet’ rundt omkring i slottes sale og gange. Man går rundt på slottet og undervejs møder man skuespillere klædt i tøj fra Hamlets tid. Sommertider stopper de op og får en sludder med gæsterne om politik (fra Hamlets tid selvfølgelig, så det kunne godt være lidt svært at følge med), sommetider byder de på et spil skak og til andre tider spiller de som sagt en scene fra Shakespeares Hamlet.

DSC_0041lille

Kong Claudius inviterer til et spil Skak.

DSC_0026lille

Hemmelige breve på kongens skrivebord

Shakespeare er måske lidt tungt for en 6 årig og en 10 årig, så vi deltog også i et mere børnevenligt tiltag på Kronborg. ‘Forsvar Kronborg’ er et slags rollespil for 7 – 12 årige (men Marcus på 6 fik lov til at være med).

DSC_0155lille

2 brave soldater sammen med Sergant Friis

Vi rejste tilbage i tiden til 1658, hvor svensken var ved at erobre Kronborg Slot. De var i overtal, men vi var en lille gruppe tapre soldater tilbage, som stadig kæmpede for Kronborg. Rundt omkring i slottes sale, i kasematterne under slottet og ude ved kanonerne ud mod Øresund lærte vi at sigte med kanoner, gå i takt, slås med sværd og alt hvad man ellers skal kunne, for at slå fjenden tilbage og bevare Kronborg. Det var meeeega uhyggligt – påstod jeg… Mine nevøer sagde, at jeg var fjollet og at det overhovedet ikke var uhyggeligt 😀

DSC_0142lille

Sværd-kampe

DSC_0144lille

Det var mega uhyggeligt nede i de mørke gange under Kronborg og man måtte ikke få andet end havregrød og spegesild at spise!

Vi skulle selvfølgelig også ned i Kassematterne og hilse på Holger Danske, der sidder og sover – men kun så længe, som der er fred i Danmark. Kommer Danmark i fare, vil Holger Danske vågne op og forsvare landet.

Vi sluttede vores Kronborg besøg med kaffe på Kafferisteriet. Mums!

DSC_0159lille

DSC_0163lille

Mine nevøer var lidt trætte af os, da min søster og jeg gerne ville ned til havnen og nyde udsigten, de smukke bygninger og endnu en lille kop kaffe, men humøret steg, da vi sluttede med sen frokost på McDonalds.

Det var også ok, at der var små karuseller på Biblioteket i Helsingør…

DSC_0189lille

Da vi kom hjem gik Andreas og jeg en tur med hundene, mens min søster lavede aftensmad. Resten af aftnen gik med iPad spil, kortspil og hygge.

DSC_0039lille

Gollum: “Måske opdager Hero ikke hvem det er der driller, hvis jeg holder ham for øjnene mens jeg gør det…?”

DSC_0036lille

Hvem er det nu, der ligger i min seng???

Onsdag morgen var det skoledag. Vi spiste morgenmad sammen og da min søster og mine nevøer var kommet godt ud af døren (jeg ved simpelthen ikke hvordan min søster når alt det hun når om morgenen), pakkede jeg mine ting og kørte mod Fredensborg, hvor jeg ville gå tur i parken ved Fredensborg Slot. Men men men – det regnede virkelig meget da jeg kom til Fredensborg, så jeg besluttede mig for noget indendørs… Jeg kørte videre mod Kronborg, for at se de scener fra Hamlet, som jeg ikke nåede at se dagen tirsdag.

DSC_0051lille

Udsigten over Øresund fra Kronborg

På vej mod Kronborg, blev jeg overhalet af brandbiler og det viste sig at de også var på vej til Kronborg. Jeg ankom lige da de var ved at evakuere alle gæsterne og skuespillerne. Heldigvis blev alarmen hurtigt afblæst og alle gæsterne kunne komme ind på slottet igen. Og jeg tager hatten af for skuespillerne, der blev i deres roller selv under evakueringen og smilenden gik rundt blandt gæsterne og lod folk tage selfier samme med dem.

IMAG0653

Alle gæsterne på vej ud af Kronborg, mens personalet guider dem det rigtige sted hen.

IMAG0656

To be or not to be – that is the question:
Whether ‘tis nobler in the mind to suffer
The slings and arrows of outrageous fortune,
Or to take arms against a sea of troubles,
And, by opposing, end them. To die, to sleep-
No more-and by a sleep to say we end
The heartache and the thousand natural shocks
That flesh is heir to-‘tis a consummation
Devoutly to be wished. To die, to sleep-
To sleep, perchance to dream. Aye, there’s the rub,
For in that sleep of death what dreams may come,
When we have shuffled off this mortal coil,
Must give us pause. There’s the respect
That makes calamity of so long life.
For who would bear the whips and scorns of time,
Th’ oppressor’s wrong, the proud man’s contumely, [F: poor]
The pangs of despised love, the law’s delay, [F: disprized]
The insolence of office, and the spurns
That patient merit of the unworthy takes,
When he himself might his quietus make
With a bare bodkin? Who would fardels bear, [F: these Fardels]
To grunt and sweat under a weary life,
But that the dread of something after death,
The undiscovered country from whose bourn
No traveler returns, puzzles the will
And makes us rather bear those ills we have
Than fly to others that we know not of?
Thus conscience does make cowards of us all,
And thus the native hue of resolution
Is sicklied o’er with the pale cast of thought,
And enterprises of great pitch and moment, [F: pith]
With this regard their currents turn awry, [F: away]
And lose the name of action.-Soft you now,
The fair Ophelia.-Nymph, in thy orisons
Be all my sins remembered.
DSC_0025lille

Polonius – Claudius rådgiver og far til Ofelia

DSC_0032lille

Prins Hamlet

DSC_0037lille

To be or not to be…

DSC_0042lille

Hamlets mor Gertrud tror, at Hamlet er blevet gal, fordi han påstår at han har talt med spøgelset fra sin afdøde fra.

DSC_0051lille

Fægtekampen mellem Laerte og Hamlet – Laertes  sværd er forgiftet, for det er planen at han skal slå Hamlet ihjel

DSC_0049lille

Claudius og Gertrud overværer fægtekampen – Gertrud drikker ved en fejl den gift, som Claudius havde tiltænkt Hamlet.

DSC_0056lille

Og da Hamlet jo er en tragedie ender det med, at de alle dør – Claudius, Gertrud, Laerte og Hamlet.

Efter et par timer havde jeg fået Shakespear nok og gik ud for at hente hundene og gå en god tur med dem rundt om slottet inden klokken var lidt i 13 og jeg satte kurs mod Lille Skensved.

DSC_0062lille

Hundetur i smukke omgivelser

Helle og jeg havde aftalt at træne hunde når og sørme om der ikke også var kaffe og kage – det var næsten et deja-vu. Træning og kage hos Helle både på vej til Hillerød og på vej hjem igen. Det er da en god ordning 😀

DSC_0072lille

Og hundetræning i regnvejr

 

Dette indlæg blev udgivet i Biscuit, Familie, Gåture, Gollum, Hero, Træning, video. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

