Ferie betyder udflugter

DSC_0102lille

Det har været en travl sommerferie i år med IEC Summer Camp, opvisninger og hygge med familien i Hillerød, men de sidste to dage stod også på dejlige udflugter, hvor vi bare hyggede og nød at se noget andet end vores sædvanlige gå-tur-stier.

Lørdag efter opvisningen i Dalby, kørte hundene og jeg til Faxe Kalkbrud, hvor vi gik tur. Egentlig er det ikke et fantastisk sted at gå hundetur, fordi der er mange skarpe sten, men der er simpelthen så helt enestående smukt, at det sommetider opvejer det udfordrende underlag. Når vi er i nærheden, er det svært at holde sig væk.

DSC_0078lille

Og for hundene er der jo det store plus, at der er rig mulighed for at bade. Jeg har hørt mange advarsler om at bade i kalkbruddet… Vandet er koldt og man får let krampe = man drukner, der er for meget base i det kalkholdige vand og derfor er det usundt osv. Det er sikkert alt sammen rigtigt, men vi kommer til Faxe ca. 1 gang om året og hundene elsker at bade der. Jeg vælger at løbe risikoen og jeg er ikke engang bekymret over det. Vi nyder vores ture – inkl. svømmeturene til Faxe Kalkbrud.

DSC_0085lille

DSC_0038lille

DSC_0041lille

Det var første gang, at jeg var der i gråvejr – de andre gange har der været strålende sol og blå himmel. Det overskyede vejr gjorde det til en helt ny oplevelse med andre farver. I solskin er vandet i kalkbruddet fuldstændigt fantastisk blåt og det hvide er så hvidt, at det næsten gør ondt i øjnene. I gråvejret var farverne pastel-agtige og vandet var nærmest mælke-hvidt.

DSC_0017lilleDSC_0028lilleDSC_0061lilleDSC_0096lille

Søndag kørte vi til Trelleborg, hvor vi jævnligt går tur. Det ligger ca. ½ times kørsel fra Sorø, så vi kører der til, når vi trænger til at se noget andet. Ikke tit – men ca. 1 gang om måneden.

DSC_0006lille

Trelleborg blev bygget omkring år 980 af Kong Harald Blåtand. I dag ses resterne af den store kongeborg tydeligt i terrænet. Læs mere om stedets historie her. Når jeg går på Trelleborg, forestiller jeg mig det liv, der blev levet der engang for mange år siden og de mennesker der boede der. Og så nyder jeg, at det er et virkelig smukt sted med marker, å og store vidder.

DSC_0016lille

 

Dette indlæg blev udgivet i Biscuit, Gåture, Gollum, Hero. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

