Nose Work

 

dsc_0029lille

Jeg har jo været meget begejstret ved tanken om, at Biscuit kunne få en ny hobby, som han også kan dyrke, når han bliver for gammel til at danse. Og jeg havde besluttet mig for at Nose Work ville være et godt bud på sådan en hobby, fordi det er mere krævende for hovedet end for kroppen og derfor formentlig er noget han kan blive ved med, også når kroppen begynder at blive mere træt.

Jeg har gjort et par forsøg på at komme i gang, men alt tydede på, at Biscuit ikke helt delte min entusiasme. Jeg var langt mere tændt på tanken om Biscuits nose work karriere end Biscuit selv var. Han var forholdsvis uinteresseret.

I onsdags startede vi imidlertid på et begynderhold hos Lorup Hundecenter og der stødte vi på en metode, der ‘talte’ til Biscuit. Han var i hopla og gøede begejstret når det var hans tur.

Han lavede nogle rigtig fine søg og instruktøren, Sanne, var god til at tage højde for, at Biscuit i hele sit liv er blevet forstærket for at kigge op på mig og for alt i verden ikke måtte stikke næsen i jorden og snuse når han var på arbejde.

Biscuit er også vant til, at hvis der er noget han gerne vil have, så skal han tilbyde adfærd for at få det, så når det blev svært at få fat i duften/godbidden, tog han kontakt til mig og begyndte at tilbyde adfærd. Også dette havde Sanne strategier for at undgå, således at Biscuits danse-træning ikke kommer til at spænde ben for hans nose work.

dsc_0008lille

Både Biscuit og jeg kørte hjem med en god følelse i maven (Biscuit i høj grad pga. al den lavendel-duftende kylling han fandt). Hero og Gollum var lidt mindre tilfredse – de er ikke vant til at det er Biscuit der er i fokus, når vi kører til undervisning/kursus 😀

dsc_0035lille

Biscuit er ikke færdig med at danse endnu, men vi har en strategi for hvad vi skal, når kroppen ikke længere kan følge med på dansegulvet.

Dette indlæg blev udgivet i Biscuit, Nose Work, Træning. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

