Nose Work – det begynder at give mening…

dsc_0031lille

I aften har vi vores sidste Nose Work undervisning i denne omgang og den manglende optimisme, som jeg lagde ud med, er blevet gjort til skamme. Nose Work begynder faktisk at give mening for Biscuit.

-Og for mig har det været en super spændende proces – jeg er blevet meget opmærksom på hvad det er jeg gør i min freestyle træning og hvordan det påvirker Biscuit. Dette er bestemt ikke negativt – blot en konstatering af, at alt hvad vi træner hunden til, påvirker dens måde at agere på, når den møder nye udfordringer. Biscuit er i den grad blevet trænet til at have 100% fokus på mig og hele tiden at tilbyde adfærd og det gør ham til en fantastisk dansehunde. Og det gør ham til en super lille hund for mig – hans intensitet og forståelse for mit kropssprog er imponerende og jeg elsker det samarbejde vi har.

– Men hans intense fokus og hans iver for at tilbyde adfærd har også været ‘små sten på vejen’ i forhold til en Nose Work karriere.

Kunsten har været at få ham til at forstå, at når det drejer sig om det set-up, der fortæller ham at nu laver vi Nose Work, så fungerer en anden adfærd bedre. -Og dette uden at give ham en følelse af at det i andre situationer er forkert at være fokuseret på mig og tilbyde adfærd. Det var en nød, som jeg ikke ville have været i stand til at knække på egen hånd, så jeg er rigtig glad for, at jeg kom i gang med at træne hos Sanne fra Lorup Hundecenter.

Men altså… vi er jo ikke i mål endnu… Men det begynder det at give mening… For Biscuit og også for jeg selv.

En af de udfordringer vi stadig har er, at Biscuit typisk går tilbage til ‘kilder’ som han allerede er blevet belønnet for at finde og dutter på dem igen – en target adfærd, som jeg jo gerne vil se første gang han støder på en duft-kilde, men ikke ønsker at få gentagende gange ved samme kilde. Jeg ønsker ikke, at han skal låse fast på første fund uden at kunne komme videre med sit søg. De sidste to gange jeg har trænet, har jeg i de første søg fjernet kilderne, når han har fundet dem, så der ikke var noget at gå tilbage til og når han har oplevet det en 2 – 3 gange, så er det som om, at han glemmer, at muligheden for at gå tilbage er der og så kan han faktisk godt søge videre efter at have fundet en kilde. Når mønsteret bliver brudt, glemmer han det. Men det vil skulle gentages mange gange, før det bliver et fast mønster, at gå videre.

Biscuit er blevet mere kreativ i forhold til at finde færden – han prøver mere og bliver også bedre til at komme højere op. Faktisk har jeg flere gange oplevet, at hvis jeg fjerner kilderne, når han har fundet dem og lægger dem i vindueskarmen, så begynder han at søge op mod vindueskarmen, så nu må jeg lægge dem længere væk, for at undgå, at de forstyrrer hans søg.

Og han har klart fået en forståelse for, at det handler om lavendel færden. I går lavede jeg et søg uden parring med godbidder på kilderne og han duttede tydeligt på hver eneste kilde og blev forstærket for det. De efterfølgende søg var igen med parring – men fedt at vide, at det er lavendel-duften han går efter og ikke bare godbidderne.

Jeg er blevet bedre til at stoppe også selv om han ikke har fundet alle de kilder jeg har lagt ud. Det er i høj grad med til at forhindre frustration og at han går i freestyle mode. Jeg bemærker også, at han oftere går i freestyle mode i starten, hvor han sprudler af energi og måske bliver lidt frustreret over ikke at finde tingene hurtigt nok. Det har jeg ikke helt nogen strategi for at tackle – måske lettere søg i starten?

Jeg glæder mig til aftenens undervisning og til at få endnu flere brikker til at falde på plads og også til at få feedback og ugens udfordringer og succesoplevelser.

Dette indlæg blev udgivet i Biscuit, Nose Work. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

