Feriebarn

sh14.jpg

Fredag og lørdag i sidste uge (14. og 15. juli) stod på FCI (Internationalt) HTM møde i Dragør – heldigvis i Danmark denne gang, for det betød, at jeg befandt mig ca. 15 minutter fra Sidsels hjem, da hun skulle aflevere Shadow til en uges sommerferie.

Da Shadow blev født, var Sidsels ferie for længst planlagt, så Hazyland drengene og jeg lovede at være ‘reserve familie’ for lille Baby Shadow, mens Sidsel tog sig af sin 2 benede familie under varmere himmelstrøg.

Såååh en hundehvalp på besøg i 8 dage… Det kræver lidt planlægning, men det var ikke noget, der bekymrede mig særligt. Hero, Gollum og Biscuit er sædvanligvis gode sammen med hvalpe og det er trods alt kun 2 år siden, at Gollum flyttede ind – jeg mente nok, at jeg kunne huske hvad jeg gik ind til. Og så er Shadow jo familie. Hendes mor er halvsøster til Hero, så hun er Heros niece og Gollums kusine. Det er altid sjovt at få lov til at lærer familien at kende ❤

Og ugen er også gået over al forventning. Lille Shadow hoppede ind i familien som om, at hun aldrig havde været andre steder og drengene tog lige så godt imod hende, som jeg havde forventet.

Inden ferien oprettede Sidsel og jeg en facebook gruppe kun for os, hvorfra Sidsel har kunne følge med live fra Shadows ferie. Det er ikke meget hun er gået glip af, for jeg har delt små videoklip og fotos i lange baner. Langt de fleste af videoerne ligner hinanden – det er Gollum og Shadow, der leger… De er bare så søde sammen, at jeg er gået helt amok med at lave videoer med dem. Jeg forestiller mig, at alle de små klip er noget mindre interessant, når man sidder mange hundrede kilometer herfra og ser dem på sin telefon, men det må Sidsel selv om. Prisen for at få passet hvalp er, at man må lide sig gennem alle mine ‘Åhhh hvor er de bare søde sammen ❤  film’ – også selvom de alle sammen ligner hinanden 😀
(Jeg skal nok spare jer for at se dem alle sammen – I får bare nogle små instagram klip hist og pist tro mig, Sidsel slap ikke så let!)

Her er en lille dagbog fra Shadows ferie.

Lørdag:

sh1

FCI møde

Det kræver sin hvalp at være til FCI møde. Ikke fordi det er så forfærdelig sindsoprivende, men man skal sidde ret stille og prøve ikke at bide i computerledninger mv. Og alt det var Shadow rigtig god til. Hun klarede mødet så flot.

Shadow kom kl. 13 og mødet varede til 17, så det var 4 timer, hvor hun lod sig underholde af en tygge-dims og en legebamse. Hun var meget artig.

Og i pauserne, var der heldigvis mange hænder klar til at hygge og snakke og underholde, så det blev ikke alt for kedeligt.

sh2

Hygge med den russiske tolk

Kl. 17 gik turen mod Sorø igen og ud på en aftentur sammen med drengene. Også det tog hun i stiv pote. Jeg var overrasket over, hvor god hun var til at gå i snor.

sh3

Den første tur sammen med ferie-familien

Da vi kom hjem, skulle hun lige undersøge huset og lærer drengene at kende. Hun virkede ret uimponeret over det hele – og Hero og Gollum accepterede hurtigt deres gæst.

Hun spiste sin aftensmad og kl. 21 var hun klar til en god lur. Det havde været en meget lang og begivenhedsrig dag!

Søndag:

Shadow sov 10 timer den nat! Hun var ude og tisse et par gange, men ellers havde hun vist brug for, at få bearbejdet alle indtrykkene og få sovet det hele ud.

Kl. 7 sprudlede hun imidlertid af energi og mens jeg var på badeværelset søndag morgen, kunne jeg hører små poter i fuld galop gennem gangen – ud og ind fra haven igen og igen. Hun havde fanget et lille stykke køkkenrulle, som hun var oppe og slås med og det krævede åbenbart en del løben frem og tilbage. Det er nok svært at sætte sig ind i, hvis man ikke er en 12 uger gammel border collie hvalp.

Søndag var hviledag og falde-til-dag – og desværre også en regnvejrsdag.

Vi gik en god tur i skoven – i silende regn. Alle lignede druknede mus, da vi kom hjem!

sh7

Shadow, Biscuit, Gollum og Hero

Og eftermiddagen stod på Netflix, hygge og afslapning. Shadow sov rigtig meget – der var mange indtryk, der skulle bearbejdes.

sh6

Zzzzzzzzzz

sh8

Lykken er at hygge under sin onkels hale (bare han ikke fiser)

Kl. 16 gik vi endnu en tur – denne gang ved Sorø Akademi.

Og kl. 19 fik Shadow et flip – en såkaldt ulvetime. Der valgte vi at gå ud i haven og krudte af. Det blev lidt svært at være lukket inde i et rum sammen med hende. Med mindre man var vild med at blive bidt og flået i og det er der ikke rigtigt nogen af os, der er 😀

Heldigvis var vejret blevet bedre, så det var dejligt for alle at komme ud.

½ time senere var det overstået og vi kunne hygge indendøre med varm kakao (til mig) og tygge-ting (til hundene) indtil sengetid.

Mandag:

Endnu en stor dag… Mandag var arbejdsdag…

sh12

Kan det mon betragtes som børnearbejde?

En morgentur i akademihaven, for at brænde det værste krudt af. Og ellers stod den på nye mennesker, nye oplevelser og nye ting at forholde sig til i flere timer.

sh10

Shadow møder Molly, der jævnligt kommer i det bofællesskab, hvor jeg arbejder

Og derefter ud på en gåtur sammen med drengene.

sh11

Hero, Gollum, Biscuit og Shadow

Aftenen stod på tumlen og hyggen med Gollum i flere timer.

Hun har også haft en ‘on-going’ diskussion med Biscuits seng. Der er noget med den, som hun ikke helt kan lade ligge…. den skal have nogen bank…. tit…! Jeg ved ikke hvad den har gjort, som fornærmer hende så meget, men der er tydeligvis noget, som hun ikke er tilfreds med.

Kl. 21 puttede jeg hende i hvalpegården og selv om hun som udgangspunkt var lidt utilfreds med at blive ‘lagt i seng’, så gik der kun et par minutter før hun sov tungt.

Tirsdag:

Tirsdag morgen var jeg nær aldrig kommet ud af døren. Shadow og Gollum legede og hyggede sig og de var bare så søde, at jeg næsten ikke nænnede at stoppe dem, for at tage på arbejde. Men af sted måtte vi jo…

En morgentur for at brænde krudt af og så på arbejde.

Kl. 15 mødtes vi med Helle for at træne. Normalt er det hyggeligt at sidde og få en kop kaffe mens den anden træner. Sådan er det ikke, når Shadow er med!

Det er stadig hyggeligt at få kaffe, men der er ikke så meget overskud til det… Man har hænderne fulde, når man sidder med Miss Hys! For lad mig bare sige det som det er. Shadow er ikke mega god til at sidde og nyde de andre hundes flotte arbejde. Faktisk virker det som om, at hun er direkte modstander af, at der er andre end hende, der får lov til at træne.

C.jpg

Tirsdag eftermiddag var temmelig overskyet og køligt, men Helle og jeg havde sved på panden, da vi var færdige med at træne og det var ikke pga. indsatsen med vores egne hunde!

A

Lille Miss Hys er forholdsvis intens, når hun ser andre hunde arbejde!

Til gengæld virkede Shadow overhovedet ikke træt. Hun var klar til et par timers hygge med Gollum, da vi kom hjem.

Hold nu op, jeg følte mig gammel, da jeg sidst på dagen kunne sætte Shadow i hvalpegård og smide mig på sofaen med benene oppe.

B

4 x Littlethorn: Littlethorn Feet Of Flames (Hero), Littlethorn Shadow, Littlethorn Top Fuel (Jazz) og Littlethorn Avensis (Doggie)

Onsdag:

Som jeg har prøvet at forklare Sidsel, så har Shadow et forholdsvis Carpe Diem agtigt forhold til de fleste regler og retningslinjer. Høflige henvisninger om hvordan man bør opføre sig, er ikke noget Shadow tager voldsomt alvorligt.

Vi ser det i samværet med Biscuits seng (Biscuit føler det ganske forstyrrende, når Shadow trækker i den, mens han prøver at sove i den), men vi ser det i særlig høj grad, når vi går tur.

Sidsel påstår, at Shadow ikke bider i hundesnoren… Lad mig bare sige, at jeg oplever det anderledes. Ikke at jeg på nogen måde skal drage Sidsels ekspertise i tvivl. Det er trods alt hendes hundehvalp. Jeg siger bare, at jeg ser en vis ligegyldighed i Shadows attitude, overfor min holdning til hvad hundesnore skal bruges til. Men vi kommer trods alt fremad og jeg må konstatere, at det er lettere at have en 12 ugers hundehvalp hængende i snoren end en 2 årig hundehvalp Gollum hængende i mine fødder, så jeg skal ikke blande mig i den sag. Hvis hun vil hænge i snoren, så må hun gøre det. Hvis bare hun holder sig fra mine fødder. Et langt liv med hunde har lært mig, at man skal vælge sine kampe.

Gollum og Shadow er virkelig søde sammen og Shadow forguder sin ældre fætter. Han er bare for sej, har hun konstateret. Hvis ikke hun leger med ham, så ligger de sammen og sover. Onsdag morgen fangede jeg dette foto:

IMG_20170719_111202_669

Awww, de holder i hånden ❤

Og senere fangede jeg dette kys, som nok er det sødeste lille hvalpekys jeg nogensinde har set ❤

Shadow har oplevet meget på kort tid og hun tager det hele i stiv arm, men hun skal jo også nå at fordøje.

Onsdag eftermiddag gik vi en tur i skoven – en gåtur, der normalt kunne gennemføres på 25 minutter, kan tage op til en time med den flok jeg har lige pt. Hanhundene skal jo snuse og lette ben og Shadow skal flytte rundt på pinde og blade. Alt sammen vigtige gøremål, som tager tid…

Og ellers stod den bare på hjemlig hygge onsdag aften. Gollum og Shadow brugte meget tid på bare at ligge sammen ude i haven. Hero brugte meget tid på at holde sig væk fra de små fjollehoveder. Biscuit hyggede bare.

Torsdag:

Vi har en hus-regel hjemme hos os der hedder, at INGEN røre på sig før vækkeuret ringer kl. 6. Det er en hus-regel, som vi har haft meget glæde af og som fungerer rigtig godt. Men som tidligere nævnt, så går Shadow ikke meget op i regler og andre former for høflige henstillinger.

Kl. 4 (!!!!) meddelte hun højrøstet, at hun skulle tisse. Og det er jo fair nok. Hvis man virkelig skal tisse, så må man godt sige til. Der skal jo også være rimelighed i hus-reglerne. Men når man så har tisset, så skal man sove videre og det var der, det gik galt for Shadow.

Og som så mange andre kvinder, så sendte hun manden for at gøre opmærksom på sin utilfredshed. Jeg kunne godt have sovet fra Shadows små utilfredse lyde…. men jeg kunne ikke sove fra Gollums bekymring over hendes utilfredse lyde.

Shadow brokkede sig lidt over at komme i hvalpegård, krattede et par gange på tremmerne og rumsterede rundt. Gollum derimod hoppede rundt oven på mit hoved, for at gøre mig opmærksom på, at der var noget galt inde i hvalpegården og at Shadow ikke var tilfreds. “Ah men altså Gollum, det kan jeg da godt høre… men klokken er jo ikke 6 endnu!”

Ved 4.30 gav jeg op, serverede morgenmad for Shadow og lod de to søvn-tyve komme ud og lege i haven, mens jeg nød iagttog solopgangen med en kop kaffe i hånden.

Og jeg må sige, at Shadow bærer søvnmangel bedre end mig…. Hun var i hopla under morgenturen og tilbød faktisk at bøde lidt for sit brud på hus-reglerne ved at gå tur med Hero for mig.

Efter arbejde, mødtes vi med Helle og hendes hunde for at træne og denne gang var vi klar! Vi havde en strategi for hvordan vi skulle håndtere Miss Hys’ raseri-udbrud, når hun gik glip af alt det sjove. Og det gik mega godt! Den der trænede, sørgede for at holde god afstand til den der sad med Shadow (god afstand, som i – de trænede i den anden ende af sportspladsen) og den der sad med Shadow sørgede for at aflede inden hun overhovedet nåede op i ‘det røde felt’. Succes – vi kunne drikke kaffe, styre musik og hygge med hundehvalp. Meget bedre træning for alle parter. All is good.

Shadow hyggede vældigt – men var lidt frustreret over at Gollum ikke ville lege, når han skulle træne. Hun er vant til, at Gollum altid vil lege og altid er tålmodig. Det var lidt svært at forstå, at han havde vigtigere ting på dagsordenen end at underholde hende.

Til gengæld sørgede Helle for god underholdning ved at kaste sig ud i selfie-fotografiets kunst. Det gik virkelig godt… Eller noget 😀

2 forskellige kamera-vinkler af samme motiv:

Vi fik også taget nogle søde billeder af hende, som vi kunne sende til hendes opdrætter og til Sidsel.

Efter træningen kørte Helle og jeg ud og fik noget aftensmad. Fordelen ved det var, at vi blev mættte. Ulempen var, at Shadow sov ud i bilen, så der var fuld fart på igen, da vi kom hjem 😀

Lidt aften-afspredning ved at kigge på heste og ellers sørgede Gollum for underholdningen indtil det var sengetid kl. 22.

8

Fredag:

Shadow  havde heldigvis accepteret mine input i forhold til stå-op-tider og vi sov indtil vækkeuret ringede kl. 6. Ahhhhh…..

Morgentur i højt humør. Jeg kunne glæde mig over, at Shadow er blevet meget bedre til at gå i snor…. eller noget 😀

Hun har også sine artige øjeblikke ❤

20170721_081023

Efter arbejde kørte vi til Rytterbjerget og gik tur. Den valgte rute gik lige forbi en lille sø og det kunne vi selvfølgelig ikke ignorere.

Drengene fik lov til at bade – det gjorde Shadow jo egentlig også… Hun turde bare ikke rigtigt. Men da hun tilpas mange gange, havde set Hero, Gollum og Biscuit kaste sig begejstrede ud i bølgerne, overvandt hun sine forbehold og sprang ud sammen med dem. Og heldivis for det – hun lider nemlig ikke i tavshed, når der er noget hun gerne vil, men ikke tør… Miss Hys var temmelig støjende, da hun stod inde på land og så de andre have det sjovt ude i vandet 😀

DSC_0012lille

Shadows første svømmetur:

DSC_0010lille

Lørdag:

Endnu en nat, hvor vi talte rigtig meget om acceptabel natte-adfærd… Allerede kl 21 da Shadow kom i seng i hvalpgården, var hun utilfreds og brokkede sig.
Det talte vi om.
Kl 2 havde vi samme snak.
Kl 4.
Kl 6….
Kl. 6 røg hun i haven sammen med Golbert.
Kl. 7 fik hun sin vilje og vi stod op… Arh men altså Shadow…. Man behøver ikke så op kl. 7 på en lørdag! Og slet ikke, når én har vækket os jævnligt natten igennem.

Ved 10-tiden satte vi kurs mod Hillerød. Det var et stykke tid siden jeg havde set min søster og nevøer og både de og jeg skal på ferie i de kommende par uger, så det var nu eller om alt for lang tid…

DSC_0004lille

Marcus og Biscuit er bedste venner, men jeg var lige ved at tro, at Marcus ville svigte sin ven til fordel for en sød lille hvalp… Meeen da det kom til ‘den store gåtur’, så ville Marcus alligevel hellere gå tur med Biscuit og Andreas fik lov til at gå med Shadow.

Og vi havde en skøn eftermiddag sammen med familien. Vi gik tur, hyggede i haven, spillede bordtennis, fløj med drage og drak en masse kaffe og spiste kage. Øj hvor dejligt.

DSC_0028lille

Hygge i haven – Shadow får godbidder

DSC_0039lille

Marcus og Shadow hygger

DSC_0047lille

Øhhhh er det en fejl, at I har fået lukket mig inde i den her hvalpegård???

DSC_0057lille

En lille power-nap i skyggen

DSC_0093lille

Hvem har lukket en hundehvalp ind i min have???

DSC_0124lille

Hele familien på gåtur

DSC_0139lille

Drage-flyvning

DSC_0120lille

Det kan godt blive lidt kedeligt at flyve med drager….

DSC_0143lille

Gollum benyttede ventetide til at kysse lidt på sin onkel Hero

DSC_0151lille

Gollum og Shadow mistede hurtigt interessen for drager…

DSC_0160lille

Frokost i det grønne – en rigtig picnic 😀

Bordtennis
DSC_0161lille

Og så trænger jeg til en lur!!!!

Da vi kom hjem, fik hundene mad og derefter stod den på et par timers leg og hygge i haven for Shadow. Jeg vil gerne sove i nat, så hun skal ikke sove før til natten!

Og nu har vi pakket alle Shadows ting i en pose. I morgen tidligt skal hun hjem… der bliver nok noget stille i huset uden hende. Men mon ikke også det bliver meget godt? Selv om det har været sjovt at have hende på besøg, så tror jeg også at drengene og jeg, vil nyde at få hverdagens rutiner tilbage.

Tak for lån Sidsel – og velkommen hjem 🙂

Dette indlæg blev udgivet i Biscuit, Gåture, Gollum, Hero, Træning. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

