Visit Roskilde

DSC_0017lille

I sidste uge så vi Jellingestenene, der er på Unescos liste over verdensarv. Det inspirerede mig til at køre til Roskilde i dag, for at se Roskilde Domkirke, der også er på verdensarvslisten. Vejret var tvivlsomt, så jeg tænkte, at jeg kunne gå med hundene, hvis regnen stilnede af og se kirken mens det regnede mere…

Men da jeg kom til Roskilde regnede det ikke. Faktisk var vejret så godt, at jeg ikke ville efterlade hundene i bilen. Jeg tænkte, at det ville blive for varmt. Så jeg endte med kun at se kirken ude fra. Det var en meget fin tur og heldigvis ligger Roskilde jo ikke længere væk, end at jeg kan se kirken inden i på en anden regnvejrsdag.

DSC_0009lille

Absalonsbuen

DSC_0004lille

Spændende udskæringer på døren

DSC_0056

Pladsen foran kirken

Vi gik videre mod Roskilde Palæ, der er et firefløjet gult barokanlæg opført 1733 – 1736 på det sted, hvor bispegården havde ligget. Palæet skulle udgøre en passende ramme for majestæten under gennemrejse eller ophold i anledning af bisættelser eller andre begivenheder i domkirken.

Fra 1835 til 1848 var Palæet rammen om Stænderforsamlingerne for øerne. Her blev Danmarks nye grundlov vedtaget i 1849.

DSC_0024lille

Roskilde Palæ

DSC_0032lille

Smukke blomsterbede uden for palæet – en symfoni i orange og blå stod der på skiltet og det passede ret godt.

DSC_0037lille

DSC_0034lille

DSC_0036lille

DSC_0060lille

Vi sluttede med en gåtur ned ad gågaden. Der var ret mange mennesker, så hundene fik en del (heldigvis kun positiv) opmærksomhed. Det nød det.

DSC_0051lille

Travlhed på gågaden i Roskilde

DSC_0040lille

Hans kone har vist været lidt for længe inde i den butik…

DSC_0046lille

Lykke galocher til at stikke fødderne i, en stok, en taske og en høj hat…

Vi kørte videre til Vikingeskibs-museet og det blev faktisk overskyet, så jeg efterlod hundene i bilen og gik ind og så de 5 originale vikingeskibe inde i den store hal.

DSC_0087lilleDSC_0090lilleDSC_0091lilleDSC_0096lille

Resten af udstillingen er hovedsageligt udendørs, så der kunne jeg hente hundene og have dem med mig.

DSC_0130lilleDSC_0076lilleDSC_0071lilleDSC_0135

Jeg sluttede en dejlig dag i Roskilde med at spise en stor is til frokost. Det er vel sommerferie 🙂

Dette indlæg blev udgivet i Biscuit, Gåture, Gollum, Hero. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

