Andelslandsbyen Nyvang

 

DSC_0118lille

I dag var sidste dag af min ferie i denne omgang, så jeg ville gerne have en hyggelig dag ude sammen med hundene, men jeg var ikke i humør til at køre langt.

Efter at have googlet lidt rundt, endte det med, at vi kørte til Andelslandsbyen Nyvang. Jeg har været der før og vidste, at det er et sted, som jeg synes er interessant og hvor hundene også kunne få en god dag.

Så turen gik tilbage til 1940’erne… Og når det nu kun er for en enkelt dag, så var det virkelig hyggeligt.

DSC_0043lille

Havde det været for mere end en enkelt dag, var jeg nok kommet til at savne min mobil-telefon. Den her er lidt svær at putte i lommen. 

Man kan gå ind i alle husene, men hunde må kun være på udendørsarealerne, så selv om der er hundekroge ved de fleste af husene, så det er let at lade hundene vente udenfor, så valgte jeg, at vi blev uden for sammen. Der er stadig en masse at se på, så jeg savnede ikke at kunne gå ind.

DSC_0059lille

Et frost-hus, hvis man ikke har fryser hjemme i køkkenet.

DSC_0058lille

Hver familie har sin egen fryser med navn på 

DSC_0045lille

Vi gik en runde på hele museet og derefter købte jeg en sandwich til frokost inden vi gik hele runden tilbage igen.

Frokostpause:

Der er en masse borde og bænke rundt omkring på museumsområdet, så hvis man ønsker det, kan man have madkurv eller kaffe med. Vi brugte dem mest til hunde-vands-pauser. Der går en del vand til, på sådan en varm sommerdag.

DSC_0069lille

Drikke-pause

Danmarks Radio lavede en tv serie for et års tid siden, hvor moderne familier skulle prøve at leve, som man levede i Danmark for en del år siden. Det ene af de huse, som de moderne familier skulle bo i, lå i andelslandsbyen og de familier, der flyttede ind i de, skulle leve som en dansk landsmandsfamilie fra 1930’erne. I dag var det nu helt almindelige museums-flok, der ‘boede’ i det og de havde travlt med at høste.

DSC_0133lille

Der var også dyr på gården og de så ud til at leve et dejligt liv. Det var nok hårdere at være bonde i 30’erne, men det så ud til at være rare, at være gris.

DSC_0089lille

Grise-mor med sin grislinger

DSC_0097lille

Dejligt rent halm at sove i

DSC_0073lille

Hønsene så også ud til at trives

DSC_0080lille

Kaninen var meget uimponeret over de to border collie næser

DSC_0082lille

Gårdspladsen med pumpen

Andelslandsbyen er et godt sted at have hund med. Der er god plads og der er meget både for 2- og 4 benede at opleve. Vi havde en dejlig dag og jeg havde 3 trætte hunde med hjem 🙂

DSC_0014lille

Skt. Stefanskirken blev opført som frimenighedskirke i 1884 i Igelsø og den blev flyttet til Andelslandsbyen i 2007.

DSC_0033lille

Den gamle købmand

 

 

Dette indlæg blev udgivet i Biscuit, Gåture, Gollum, Hero. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

