Slægtshistorien

20170922_122349

Hvis en slægts historie skal holdes i live og huskes, er det den ældres generations pligt at formidle den videre til de yngre generationer. Derfor havde min far og hans faster inviteret min søster, mine nevøer og jeg til Nordjylland i denne weekend. Vi skulle udforske og opleve Simonsen familiens historie, der hvor den udlevede sig for 150 år siden.

Fredag middag efter arbejde, satte hundene og jeg kurs nordpå mod Slettestrand, hvor hele familien skulle dele en ferielejlighed.

Det burde have været en 4 timers køretur, men pga. fredags-trafikken tog det 5½ time. Vi havde dog et stop i Jellinge, hvor hundene fik en gåtur og jeg nød de smukke omgivelser, så vi kørte ikke non-stop i 5½ time.

 

Kl. 18 ankom vi til feriecenteret og hundene fik en 15 minutters gåtur i fantastisk smukke omgivelser, inden jeg fik fat i min far og fandt den lejlighed, som vi skulle bo i.

 

Vi havde lejlighed, med 4 værelser. Min fars Faster Gudrun havde et værelse, hundene og jeg havde et, min søster og Marcus delte og min far og Andreas delte. Totalt familie-hygge.

Min søster og nevøer var også forsinket i trafikken, så klokken var 19.30 inden de kom frem. Min far, min fars faster og jeg brugte ventetiden på en aftentur på den helt fantastiske strand kun 5 minutter fra feriecenteret.

20170922_183326lille20170922_183717lille20170922_184211lille

Da min søster kom frem, var der gensyns glæde – jeg ved ikke om hundene var mest glade for at se drengene eller om drengene var mest glade for at se hundene 🙂

 


Lørdag morgen vågnede jeg tidligt, så kl. 6 – mens der stadig var mørkt – sneg hundene og jeg os ud og gik en morgentur på stranden. Vi hyggede os og nød at se morgenlyset lige så stille komme ind over land… Så fantastisk, at gå ud af sine hoveddør og være få minutters gang fra sådan en enestående oplevelse.

 

Efter morgenmaden, gik turen til Løgstør – men ikke før vi havde rundet stranden igen og set en båd blive trukket på land.

DSC_0001lille

Skibet trækkes på land…

DSC_0019 (1)lille

Andreas og Gollum følger spændt med i arbejdet.

DSC_0015lille

Marcus og Biscuit havde lidt sværere ved at holde fokus 😀

Den del af slægts-historien, som vi skulle studere, startede da Michael Simonsen flyttede fra Nibe til Løgstør og byggede en skibs-handel. Den blev senere ombygget til købmandshandel.

MSimonsen2

MSimonsen

Vi startede vores tur på Løgstør Kirkegård, der i øvrigt ligger på Michael Simonsens Vej.

DSC_0025 (1)lille

Her så vi familiegraven, hvor Michael Simonsen og de efterfølgende generationer af slægten er begravet. Kirkegården er skænket til byen af Michael Simonsen, så graven kan aldrig sløjfes.

DSC_0036 (1)lille

Michael Simonsen – min tip tip oldefar – mine nevøers tip tip tip oldefar

DSC_0034lille

Jens Simonsen – min tip oldefar

DSC_0029lille

Kai og Emmy Simonsen – min oldefar og oldemor

DSC_0031lille

Arne og Inge Simonsen – min farmor og farfar. Arne Simonsen var bror til Gudrun.

DSC_0046lille

Det var barske tider…. Stenen i midten er Christen Fischer Simonsen, der døde 10 år gammel og alle de små kors er for hans søskende, der døde som spæde.

dorethe_lysbilleder 373

Min søster og jeg ved familiegravstedet sammen med min mor og min oldemor (som jeg er opkaldt efter) for ca. 40 år siden.

Fra kirkegården kørte vi videre mod centrum og Købmagergade, hvor både sparekassen og købmandsgården lå.

DSC_0061lille

Her var min oldefar bankdirektør og min farfar var bestyrelsesmedlem.

DSC_0077

Sparekassen

DSC_0063lille

Andreas, Gudrun, min far, Marcus og min søster i porten ind til købmandsgården. Her besøgte jeg min farmor og farfar, da jeg var barn og vi var hjemme fra Island/Grønland på ferie.

DSC_0071lille

Michael Simonsen – Christine Simonsen, 1888

DSC_0075lille

Kømandsgården set inde fra gården. Her er min far og Gudrun vokset op og her besøgte jeg mine bedsteforældre.

DSC_0182lille

Købmandsgården set fra gaden

Vi gik de få meter fra købmandsgården og ned til havnen, hvor mine oldeforældres lysthus lå, inden stormen i 80’erne rev det i havet.

olde lysthus (1)

Min mor og oldemor ved lysthuset for langt over 40 år siden

DSC_0085lille

Nu er der parkeringspladser, men tidligere lå mine oldeforældres lysthus lige ned til vandet i meget smukke omgivelser.

DSC_0111lille

Andreas og Marcus på havnen i Løgstør. Den udsigt havde mine oldeforældre fra deres lysthus.

 

DSC_0162lille

Min søster og nevøer

DSC_0103lille

Min far fortæller…

DSC_0134lille

Gudrun

DSC_0147lille

Der er krabber og søstjerner…

DSC_0178lille

Marcus, min søster og Gudrun

Næste stop var ved Limfjordsmuseet…

DSC_0184lille

Limfjordsmuseet

-hvor vi ud over en hel masse anden lokal historie, også skulle se nogle malerier og en model af skibet Nina, der også tilhørte Simonsen-familien og som bla. sejlede kul hjem fra England.

Det første maleri:

DSC_0199lilleDSC_0201lilleDSC_0203blille

Det næste maleri:

DSC_0211lilleDSC_0212lilleDSC_0213blille

Og modellen:

DSC_0234lille

Nina

DSC_0232lille

Arne Simonsen var min farfar

DSC_0236lille

Min far fortæller

Og så var vi ellers blevet sultne! Lækker frokost på en fantastisk fiske-restaurant.

DSC_0249lille

Og efter alt det kulturelle, skulle der hygges…. legeplads og krabbefiskeri!

DSC_0256lilleDSC_0306lilleDSC_0320lille

Vi var også på stranden og jeg har aldrig set så mange muslinge-skaller! Der var ikke sand – kun knuste muslinger så langt øjet rakte! Det var ret vildt.

 

DSC_0329lille

Hero og Gollum holder nøje øje med om der er fangst

DSC_0337lille

Hov! De faldt i vandet 😉

Hundene og jeg sluttede turen i Løgstør med en gåtur langs vandet mens den øvrige familie kørte tilbage på feriecenteret for at gå i svømmehal.

DSC_0344lille


Søndag morgen stod den på en sidste gåtur på stranden inden den øvrige familie stod op og jeg fik også pakket mine ting.

DSC_0005lilleDSC_0024lille

Morgenmad og hygge med familien, inden hundene og jeg satte kurs mod Sjælland igen.

20170923_091215lille

Turen hjem gik noget bedre end turen ud – trafikken gled, så vi gjorde det på den planlagte tid.

Dog stoppede vi undervejs, for at gå en tur ved Vikingeborgen Fyrkat. Smukke og interessante omgivelser til at strække ben og lufte os.

20170924_105021lilleDSC_0041lilleDSC_0075lilleDSC_0081lilleDSC_0087lilleDSC_0090lilleDSC_0094lilleDSC_0100lilleDSC_0103lille

Tusind tak til min far og Gudrun for en spændende dag i Løgstør og en fantastisk familie-weekend ved Slettestrand.

Dette indlæg blev udgivet i Biscuit, Familie, Gåture, Gollum, Hero, Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Et svar til Slægtshistorien

  1. Gudrun Oswald siger:

    Kære Emmy.

    Mange tak for de dejlige billeder, jeg er ubeskrivelig glad for dem, de vil blive set mange gange i vinterens løb. Også tak for dit selskab over weekenden, det har været dejligt at være sammen med dig og lære dig bedre at kende. Har haft et godt besøg af din far i dag.

    Kærlig hilsen Gudrun

    Fra: Hazyland [mailto:comment-reply@wordpress.com] Sendt: 24. september 2017 19:32 Til: goswald27@gmail.com Emne: [Nyt indlæg] Slægtshistorien

    Hazyland Border Collies & Biscuit posted: ” Hvis en slægts historie skal holdes i live og huskes, er det den ældres generations pligt at formidle den videre til de yngre generationer. Derfor havde min far og hans faster inviteret min søster, mine nevøer og jeg til Nordjylland i denne weekend. Vi “

Skriv et svar

