Vinterferie

DSC_0015lys

Traditionen tro, har vi haft besøg i vinterferien.

Torsdag aften ankom Shadow. Hun blev afleveret i Lille Skensved, hvor Helle og jeg havde mødtes for at træne, så vi benyttede lejligheden til at tage et billede af 4 x Littlethorn. Hvor tit har man muligheden for at tage billeder af 4 hunde fra samme opdrætter.

DSC_0025lys

Littlethorn Avensis (Doggie), Littlethorn Top Fuel (Jazz), Littlethorn Feet Of Flames (Hero) og Littlethorn Shadow (Shadow)

Da vi kom hjem, fik Shadow lov til at nusse rundt og falde til og da det var sengetid, kravlede hun ind under sengen og lagde sig til at sove. Jeg så ikke mere til hende før næste morgen. Det fortæller mig, at hun føler sig ret hjemme hos mig – hun falder lynhurtigt til.

Fredag kørte vi i træningshallen efter arbejde. Drengene trænede deres programmer og Shadow begyndte på at indlære “Hold fast!”. Det havde jeg lovet Sidsel, at lærer hende mens hun var på vinterferie.

Vi fik en rigtig god start og alle nød træningen.

Vi sluttede med en gåtur i akademihaven og så var det ellers hjem og holde weekend.

DSC_0021lys

Shadow, Biscuit, Gollum og Hero

Lørdag morgen startede vi tidligt. Vi skulle mødes med min søster og mine nevøer i Roskilde.

Min søster havde sørget for en dejlig morgenmads-picnic, og mens vi spiste, have Shadow og mopserne mulighed for at lærer hinanden lidt at kende.

20200208_095119lys

Dejlig morgenmad

Shadow hilser på mopserne;

Vi gik en tur ved havnen og da vi kom tilbage til bilerne, fik jeg mopserne med ind i min bil – de skulle også på vinterferie hos drengene og jeg.

20200208_103122lys

Dejlig gåtur med 6 hunde

Vi kørte direkte til trænings-hallen, hvor jeg først trænede med Hero og Gollum – de to, der har mest målrettet træning lige nu.

Derefter trænede Shadow ‘Hold fast!’ og hende og Gollum fjollede med lidt fælles-øvelser – f.eks. fælles fremadsendelse til target.

Og til sidste hyggede de 3 små med nogle hygge-øvelser og lege.

På vej hjem stoppede vi og gik en tur i akademihaven – først gik jeg med de 3 små; Biscuit og mopserne og derefter med de 3 border collier; Hero, Gollum og Shadow.

Og så var det ellers dejligt at komme hjem!

Mopserne skulle installeres og lige have tid til at falde til. Heldigvis var alle trætte, så der gik ikke lang tid før jeg havde 6 sovende hunde.

Søndag morgen vågnede mopserne kl. 5. Jubiiii – lige hvad man ønsker sig på en søndag. De blev dog overtalt til at sove et par timer længere, men det var stadig ret tidligt, da vi satte kurs mod Ringsted.

Jeg startede med to gå-ture; først med de små og så med border collierne.

Derefter gik mopserne og jeg i Maxi Zoo – Diva skulle købe godbidder. Og når vi nu var der, købte Biscuit også 4 poser.

Tilbage til Sorø, hvor jeg satte 6 Nose Work kilder op.

Mens færten spredte sig, gik jeg først en tur med de 3 små…

20200209_115323lys

Biscuit, Diva og Amy

Og derefter samme tur med de 3 border collier…

20200209_121458lys

Shadow, Hero og Gollum

Shadow trænede hold fast. Hun kunne nu holde apportbukken på jorden og på en bænk. Dygtig pige!

Da hun var færdig, fik Gollum og Hero lov til at finde de 6 Nose Work kilder – eller Gollum gjorde… da det var Heros tur, var der kun 5 tilbage!

Det stormede og regnede, så det var ikke lette forhold at søge under, men Gollum gjorde det rigtig fint.

Den ene kilde kunne jeg imidlertid ikke finde. Den sad oprindeligt i en sprække i en mur, men jeg kunne slet ikke se den. Gollum søgte også ihærdigt ved muren, men markerede aldrig… før han pludselig trak ud væk fra muren og markedere på jorden. Kilden var faldet ned og blæst væk! Stor belønning til Gollum.

20200209_125728lys

Gollum

Det var tydeligt på begge drenge, at vinden trak færten ud og relativt langt væk fra kilderne. De søgte begge meget bredt og skulle langt ud, før de fik duft i næsen og arbejdede sig ind.

20200209_130340lys

Hero

Til sidst trænede mopserne ‘Sit – bliv’. Jeg nåede ca. 60 cm. væk. ‘Bliv’ er virkelig et svært ord for dem 😀

20200209_131603lys

Diva og Amy

Og så trængte jeg til at komme hjem i varmen til kaffe-koppen.

Ved 17 tiden gik vi ud i haven, så alle hunden kunne tisse af inden aftensmaden. Amy og Shadow hyggede sig ret godt sammen og legede tit, så jeg ville lave en lille video af dem til min søster og Sidsel… men hmmmm…. Gollum var mere ivrig efter at fjolle med Shadow end Amy…. Det var lidt usædvanligt… Og da jeg så bemærkede, at Shadow slikkede sig en del bag i, gik det op for mig…. Shiiiiiiiit! Shadow var kommet i løbetid.

Ind og tjekke med en hvid klud og jep – der var blod på… Ohhhh ohhhhhh….

En hurtig besked til Sidsel…. Og i løbet af de næste par timer stod der et afløser ferie-sted parat til at overtage Shadow næste morgen. Selv afleveringen skabte lidt virak, for Shadow skulle til Hvidovre og det skulle ske på et tidspunkt, der både passede ind i mine og aftagers planer. Det lykkedes.

Såh mandag morgen tidligt startede vi med en time i træningshallen. Stakkels Shadow måtte vente i bilen. Hun var i løbetid og jeg havde ingen bukser at give hende på, så hun måtte ikke komme i hallen og der var også kun tid til at træne Gollum og Hero og fjolle lidt med de små.

Derefter gik turen til Hvidovre – heldigvis var morgentrafikken vinterferie-ramt, så der var ikke meget trafik på vejene.

Shadow blev afleveret – jeg havde lidt ondt af hende – det er mange skift på kort tid for den lille pige og hun virkede også lidt forvirret. Men sådan måtte det være – hun kunne have gået sammen med drengene et par dage mere, men ikke en hel uge mere. Det ville være synd for alle parter.

Og så afsted på arbejde!

Efter arbejde blev det til en gåtur med drengene og mopserne. Fordelen ved at der nu kun var 5 hunde var, at jeg rent faktisk kunne gå med dem alle sammen på en gang. Det vil stadig være bedre for hele flokken, at gå tur af to omgange, men de dage, hvor tiden var knap, så var det rart, at kunne nøjes med en fælles-tur.

Nåh ja og der var også mere plads i bilen, så mopserne kom om bag i og det tror jeg de nød. Deres bil-bur var lidt lille til 2 🙂

20200210_113632lys

Diva og Amy

Natten til tirsdag blev vi vækket af tordenvejr… eller rettere, vi blev vækket af Amys kommentarer til tordenvejret. Hver gang det buldrede, svarede Amy igen med stor entusiasme. For hulan da, Amy!!!!

Og tirsdag morgen vågnede vi til slud og blæst. Jeg gik to morgenture – først med mopserne, hvor især Amy var udfordret af det dårlige vejr. Hun er ikke meget for vådt føre. Men hun nød nu alligevel morgenturen og havde fart på.

Til gengæld nød hun ikke at få dækken på inden hun skulle tilbage i bilen. Hun trak benene ud lige så hurtigt, som jeg kunne putte dem ind… men hun skulle pakkes lidt ind, for hun skulle sidde i en kold bil, mens jeg gik tur med border collierne.

20200209_083957lys

Den er muligvis varm, men Amy var ikke imponeret!

Diva tog både gåtur og dækken med ophøjet ro. Hun har ikke helt samme drama queen tendenser, som Amy.

Border collierne havde Back On Track dækner på under gåturen og da de kom tilbage til bilen, skiftede jeg de våde dækkener ud med uld-dækner fra Canelana. Det var virkelig usselt vejr.

Vi kørt til træningshallen og fik trænet med dem der træner og hygget med dem, der hellere vil hygge (mopserne).

Jeg skulle arbejde sent, så jeg kunne også møde lidt senere, så det gav en god morgen med massere af tid til hundene.

DSC_0058lys

Diva og Amy

Til gengæld var det buldrende mørkt og meget vådt, da vi skulle ud på vores aftentur. Brrrrrrrrrrrr.

84961843_490950995175037_7420050118352568320_n

Mopserne i bilen efter en mørk aftentur

Vi vågner tidligt, når mopserne er på besøg. De – især Amy – går ikke ind for at sove længe, så onsdag morgen stod den på en mørk og våd morgentur og derefter i hallen, hvor hundene fik trænet og leget.

Og så afsted på arbejde mens hundene fik sig en lur. Så var de klar til eftermiddagens gåtur.

85093756_510963812888720_7765112455247691776_n

Amy nyder at hænge ud med de store drenge 🙂

Diva er drægtig og hun besluttede sig pludselig for, at gå fra foderet. Dog kunne hun sagtens spise tørret kaninkød da vi hyggede i træningshallen, men hendes MUSH barf foder smagte hende ikke.

For at få hende til at spise, måtte jeg håndfodre hende og selv der, ville hun kun have halvdelen af det hun plejer at få. Lidt af en ko-vending, for de tidligere dage, havde hun slugt alt det mad hun kunne komme i nærheden af – selv Amys tørkost snuppede hun, hvis hun fik chancen.

Om aftenen fik jeg arbejdet lidt mens hundene lå og sov ved siden af mig. Det var dejligt, at kunne lægge lidt af sit arbejde om aftenen, hvor hundene er trætte efter en god dag.

Amy syntes dog, at Gollum fyldte lidt meget – og han lå lige præcis der, hvor hun havde tænkt sig, at hun skulle ligge. Hun så meget bebrejdende ud, men Gollum tog sig ikke rigtigt af det 😀

Torsdag var en ret begivenhed-løs dag: træning i hallen, arbejde, gåture i lange baner og hjem med 5 våde og mudrede hunde!

Amy elsker vores tid i træningshallen. Hun nyder at få lov til at være med – også selv om hendes træning ikke rigtigt er træning. Hun føler, at hun gør en vældig indsats. Også selv om hun bare løber og fanger godbidder 🙂

Fredag trænede vi igen om morgenen og derefter kørte jeg på arbejde. Det var fantastisk vejr, så det var skønt at kunne holde tidligt fri og komme ud i solen. Det føltes som evigheder siden vi har set den!

Vi kørte først til Maxi Zoo i Slagelse. De havde 30% på alle godbidder, så Biscuit købte ind af hans favorit-guffere. Han er blevet lidt kræsen med alderen og når man har rundet 15 år, så får man lige hvad man vil have, så han får luksus godbidder af ren kød i små bidder og det er nu meget rart, at få rabat på dem 🙂

Og selv om det egentlig var Biscuit, der var ude og handle, så var det Amy, der fik lov til at komme med ind. Amy er en energisk lille dame, så jeg vurderede, at hun var den, der havde mest brug for en ekstra lille oplevelse.

20200214_130731lys

Vi fortsatte til Trelleborg Vikingeborg, hvor jeg tog alle 5 hunde og nogle Nose Work filt-dutter med lavendel-duft med mig ned til vikingslandsbyen.

Her satte jeg 6 filt-dutter op og så tog jeg hundene med på en gåtur rundt på området.

DSC_0007lys

Amy, Diva, Biscuit, Hero og Gollum i Vikingelandsbyen

DSC_0041lys

Amy, Diva, Biscuit, Gollum og Hero ved den gamle vikingeborg

DSC_0114lys

Diva og Amy i et vikingeskib

DSC_0110lys

Langhuset

Da alle havde nydt gåturen endte vi igen i vikingelandsbyen, hvor jeg bandt alle 5 hunde af og lod de 3 drenge finde de 6 filt-dutter.

Gollum:

Hero:

Biscuit:

Mopserne ventede mere eller mindre tålmodigt – de fik en masse godbidder bare for at vente pænt:

DSC_0047lys

Jeg sluttede Nose Work træningen med lige at lade Gollum finde 3 kilder mere. Han trængte til lidt ‘mor-tid’ efter at have delt med mopserne i næsten en uge ❤

DSC_0104lys

Og før vi vidste af det, var der gået 3½ time og jeg var klar til at køre hjem og få en kop kaffe!

20200208_183322lys

Aften-hygge med Amy

Lørdag morgen vågnede Amy som sædvanligt tidligt… Diva var lidt længere tid om at sove….

20200214_163727lys

Morgen-træt Diva

Men ved 8.30 tiden måtte hun ud af fjerene, for vi skulle have pakket alle mopsernes ting (og mopserne) i bilen. Min søster var kommet hjem fra skiferie og vi skulle mødes i Roskilde, så mopserne kunne komme hjem igen.

Vi blev lidt forsinkede, for det tog længere tid at få pakket det hele sammen end beregnet, men vi nåede stadig lige et stop i Rema efter is kaffe, smoothie og kage.

Og så afsted til Roskilde!

Vi sluttede som vi startede… med en picnic på havnen. Det var lidt koldere end ugen før, men stadig hyggeligt.

20200215_105507lys

Hygge på havnen i Roskilde

20200215_110837lys

Gollum var glad for at se Marcus

Diva havde en pakke godbidder tilbage og den fik de 5 hunde hurtigt gjort kål på.

20200215_111036 (1)lys

Diva blev lidt  bekymret over, at Marcus gav alle hendes kanin-køds-godbidder væk – dem er hun meget begejstret for!

20200215_111240 (1)lys

Griiiib Gollum

20200215_111046 (1)lys

Phew, der var også til Diva

Efter hyggen tog vi afsked med Amy og Diva. Drengene og jeg gik en tur og derefter kørte vi en tur i træningshallen som afslutning på udflugten.

Og så var det ellers tid til at komme hjem og slappe af! Men først efter at jeg lige havde støvsuget. 5 hunde slæber meget skidt og jord ind! Og så fik Biscuit et bad – det trængte han voldsomt til.

Og så – kaffe!

Dette indlæg blev udgivet i Amy, Biscuit, Familie, Gåture, Gollum, Hero, Nose Work, Træning, video. Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar